L’Agenda 2030 de les Nacions Unides s’ha convertit en una prioritat política que requereix accions i mesures transversals en totes les organitzacions encaminades a assolir els 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS).
El món afronta reptes transcendentals, com el canvi climàtic, l’increment de les desigualtats socials, l’aparició de noves epidèmies, els canvis de cicles econòmics i els canvis tecnològics que en condicionen tant el present com el futur.
Cada dia queda menys temps perquè la vigència de l’Agenda 2030 arribi a la seva fi i la major part dels seus objectius encara no s’han acomplert.
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, coneguda per la sigla LCSP, reconeix el paper estratègic de la contractació publica com un dels instruments per a l’assoliment de polítiques socials, econòmiques, laborals i ambientals.
Es recull de forma expressa l’obligatorietat d’incloure, almenys, «una condició especial d’execució» relacionada amb «la innovació, de tipus mediambiental o de tipus social» (article 202 LCSP), amb l’objectiu de «donar suport a polítiques ambientals, socials i d’innovació» (article 334 LCSP).
En aquest sentit, la Diputació de Girona vol impulsar la contractació pública social i mediambientalment sostenible del territori incorporant en la compra pública objectius de justícia social, igualtat de gènere, ètica i sostenibilitat ambiental.