
«Un mes, una obra» al Museu d’Art de Girona
Des de l’any 1994, el Museu d’Art de Girona mostra cada mes al seu web una obra seleccionada que es presenta acompanyada d’un text centrat en un aspecte determinat de la seva història. Amb aquesta aproximació experta, s’amplia la documentació que el Museu té sobre les obres que custodia o que formen part del seu fons.
Aquest mes de març, l’obra seleccionada ha estat Port de mer au coucher du soleil,una còpia de l’obra Porto con Villa Medici (c. 1637-1700), d’autoria desconeguda, que forma part del Fons d’Art de la Diputació de Girona.
Es tracta d’un oli sobre tela, de 57,5 × 72,5 cm, datat de mitjan-finals del s. XVII. Segons explica Enric Leemans Noguer, autor de l’article que acompanya i explica aquesta peça, el quadre es considera «una còpia de l’obra Porto con Villa Medici localitzada a la Gallerie degli Uffizi (inventari 1096/1890) de Claude Lorrain (1600-1682), datada de 1637 i encarregada pel mateix cardenal de Mèdici, general de la flota toscana (Cecchi i Röthlisberger, 1982:9)».
Claude Lorraine va ser un pintor francès del barroc, establert a Itàlia, emmarcat en el corrent anomenat classicisme, on va sobresortir com a paisatgista. Convé destacar que va ser un dels primers artistes que va intentar crear un sistema de drets d’autor. La hipòtesi pren consistència si s’agafa com a referència que en el seu Liber Veritatis va aplegar, en forma de registre, el conjunt de les seves obres a causa de la proliferació de còpies dels seus quadres que van sorgir arran del seu èxit.
Precisament, la peça escollida és una còpia del quadre de Lorraine, amb una composició exacta a la de l’obra original però més detallada i treballada: una escena portuària. La descripció de Leemans és prou precisa: «ens trobem davant una peça d’autor desconegut, un paisatge marítim amb vaixells ancorats a la banda esquerra, i edificis i altres vaixells a la dreta. En un primer pla, diversos individus semblen carregar (o descarregar) diferents objectes de petites barques. Al fons, s’entreveuen les siluetes d’altres edificis i més embarcacions. Tota l’escena està banyada per la càlida llum groguenca del sol baix sobre les aigües».