Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Exòtics i invasors: què en fem i per què hi són?
Descripció breu:
Una espècie exòtica invasora és qualsevol organisme introduït en un medi diferent del seu que pot sobreviure i reproduir-se, i amb això causa un perjudici allà on s'ha introduït. En aquest taller, presentarem el concepte i veurem com una espècie pot esdevenir exòtica invasora i els problemes que pot arribar a generar: parlarem dels usos que se n'han fet al llarg del temps, de per què són perjudicials i què podem fer per evitar-ho.
Lloc o equipament:
Centre educatiu o seu de la Fundació Emys (Can Moragues, Riudarenes).
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
2 h 30 min
Preu/alumne original:
9 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
6.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer què és una espècie exòtica invasora i com ha arribat al medi; 2. Conèixer les problemàtiques associades i la fauna i la flora del territori; 3. Promoure una reflexió de grup sobre quines són les accions que podem fer com a individus per evitar l'expansió o l'aparició d'aquestes espècies.
Descripció de l'activitat:
L'estructura de l'activitat és la següent: 1. Presentació i definició del concepte; 2. Part teòrica sobre els usos de les espècies exòtiques invasores que tenim a Catalunya; 3. Reconeixement de la fauna i la flora autòctones respecte a les exòtiques invasores, mitjançant un joc didàctic; 5. Debat i conclusions finals.
Materials utilitzats:
Infografies didàctiques informatives de la fauna i la flora, joc de targetes d'identificació d'espècies i els usos que tenen.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació es fa mitjançant una enquesta en format digital que s'entrega al professorat i en la qual es revisen la durada, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, la tasca de l'educador/a, etc. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.
Observacions:
Cal dur calçat i roba còmodes, així com roba d'abric segons l'estació de l'any i el lloc on es desenvolupa l'activitat.