Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Evitem l'extinció de les espècies!
Descripció breu:
Les espècies autòctones són espècies originàries i pròpies d'un territori concret, que contribueixen a l'equilibri natural dels ecosistemes. En canvi, les espècies exòtiques són sovint introduïdes per l'ésser humà i poden convertir-se en espècies potencialment invasores, amb la qual cosa desequilibren el sistema i desplacen la fauna autòctona. La conservació de la biodiversitat és essencial per mantenir l'equilibri dels nostres ecosistemes i fer-los més resilients als canvis externs.
Lloc o equipament:
Zona exterior del centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h 30 min
Preu/alumne original:
10.84 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8.34 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aprendre a identificar les diferències entre una espècie exòtica i una espècie autòctona; 2. Conèixer la biodiversitat dels nostres ecosistemes; 3. Prendre consciència de la importància de la conservació de la natura; 4. Comprendre quines espècies de flora i fauna amenaçades tenim a Catalunya; 5. Saber resoldre enigmes; 6. Aprendre a cooperar i prendre decisions en equip.
Descripció de l'activitat:
Aquesta activitat és un joc de pistes naturalista, en què els alumnes s'han d'enfrontar a la invasió de les espècies exòtiques del territori català. Primer, s'explica tota la mecànica del joc i es reparteixen les targetes d'espècies autòctones i el material necessari per jugar. També es fa una breu introducció dels conceptes que es treballaran: els humans han fet una barbaritat, i han canviat les espècies autòctones del seu ecosistema original. Cada grup d'alumnes és una espècie autòctona que s'ha de protegir davant d'aquestes invasions, amb un objectiu final: arribar amb vida al seu ecosistema i evitar que les espècies exòtiques esdevinguin espècies invasores. Per tal d'arribar al seu destí, han de superar correctament els reptes que hi ha al mapa i, alhora, combatre les espècies exòtiques que els atacaran. Cada espècie autòctona i exòtica compta amb unes vides, unes defenses i un atac únic, i durant el combat posaran a prova les seves habilitats i faran perillar la supervivència de l'altra espècie.
Materials utilitzats:
1. Mapes del territori català; 2. Material de suport: fitxes descriptives de les espècies autòctones i exòtiques, pistes i enigmes; 3. Caixes i altre material de suport a l'activitat; 4. Jocs de daus; 5. Rúbrica d'avaluació.
Mecanismes d'avaluació:
L'alumnat ha de superar les proves relacionades amb la biodiversitat dels ecosistemes i la conservació de les espècies autòctones. Per desxifrar-les, la comprensió, l'atenció i el treball en equip és bàsic. Paral·lelament, tant els educadors com els alumnes han d'omplir una rúbrica avaluadora per saber quins aspectes han funcionat durant l'activitat i quins es poden millorar. Un cop acabada l'activitat, s'envia al professorat un formulari d'avaluació.
Observacions:
L'activitat es desenvolupa a l'exterior de l'escola (al pati o als voltants del centre educatiu).