Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Els microplàstics a ulls de la ciència
Descripció breu:
Observar microplàstics d'una mostra de sorra de la platja no deixa a ningú indiferent. Us proposem una activitat per conèixer què són els microplàstics, quin impacte tenen i com es poden evitar. A partir d'una mostra de sorra de la platja, recrearem un estudi científic sobre microplàstics amb la finalitat d'observar i estudiar un impacte humà que a simple vista és imperceptible. Tot plegat ho durem a terme des d'una perspectiva científica i crítica, incloent-hi una reflexió sobre les possibles solucions a aquesta problemàtica ambiental.
Lloc o equipament:
Centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
2 h
Preu/alumne original:
6.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aprendre què són els microplàstics i l'impacte que tenen; 2. Elaborar un estudi de microplàstics basat en el mètode científic per poder extreure i observar microplàstics amb lupes binoculars; 3. Reflexionar de forma crítica sobre com es podria evitar aquesta problemàtica i fomentar l'acció local per a problemes globals.
Descripció de l'activitat:
L'objecte d'aquest taller és replicar un estudi científic sobre els microplàstics. A partir d'una mostra de sorra de la platja, n'extraiem els microplàstics mitjançant un procés de base científica i els observem amb lupes binoculars. L'activitat comença amb una dinàmica inicial en què introduïm el tema i construïm els coneixements previs, i ho fem mitjançant preguntes als alumnes i una presentació. Un cop sabem què són els microplàstics i quin impacte tenen, comencem el taller. El procediment d'extracció de microplàstics es fa en grups i està basat en les propietats físiques d'aquestes partícules. Abans de començar l'estudi establim una pregunta i una hipòtesi, que haurem de corroborar al final de la sessió. L'alumnat ha d'observar la mostra extreta i determinar si hi ha microplàstics i de quin tipus són (fibres, pellets o despreniments). Un cop tothom n'hagi pogut observar, reflexionarem sobre aquest impacte ambiental i sobre quines accions es poden dur a terme per tal d'evitar-lo.
Materials utilitzats:
Recursos: presentació introductòria dels microplàstics i fitxa de treball. Materials: bols grans, culleres, tamisos, filtres de cafè, sal, lupa binocular i electrònica, plaques de Petri, pinces i mostra de sorra.
Mecanismes d'avaluació:
Durant l'activitat, l'educador/a controlarà el bon desenvolupament de l'activitat i en valorarà l'aprenentatge mitjançant preguntes als alumnes. L'última part de la sessió està destinada a reflexionar sobre els coneixements i les experiències obtinguts durant l'activitat i sobre com podem passar a l'acció individualment i col·lectivament. La valoració posterior de l'activitat es durà a terme mitjançant un qüestionari per als docents i educadors ambientals.
Observacions:
Aquesta activitat preveu adaptacions per als diferents nivells educatius als quals s'ofereix.