Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

La Copa, SCC

C. Josep M. de Sagarra, 5
Salt - Gironès
Telèfon: 646415093
Fax:
info@lacopa.cc
www.lacopa.cc
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Un dia de l'aigua: coneixem el seu cicle


Descripció breu:

No és tan evident que l'aigua es mou en un cicle tancat, ja que ens entra a casa per l'aixeta i ens surt per la pica sense saber d'on ve ni on va. Podeu imaginar els processos que cal dur a terme perquè això sigui possible? El taller vol fer prendre consciència de la necessitat de fer un ús responsable de l'aigua a partir del coneixement del recorregut que fa al llarg de tot el cicle. L'experimentació que acompanya l'explicació fa que el taller sigui àgil, visual i motivador.


Lloc o equipament:

Escola.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

2-3 h


Preu/alumne original:

7.25 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

4.95 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Analitzar el cicle natural de l'aigua i la interrelació amb el seu cicle urbà; 2. Reconèixer que l'aigua és un bé comú i no un recurs il·limitat; 3. Entendre la importància i la diferència entre depuradora i potabilitzadora, i conèixer els processos de tractament d'aigües potables i residuals; 4. Reflexionar sobre la importància de regular el consum de l'aigua i de reduir-ne la contaminació per fer-ne possible la reutilització; 5. Analitzar l'impacte d'algunes activitats humanes sobre els recursos i en particular sobre l'aigua.


Descripció de l'activitat:

S'explica el concepte de cicle de l'aigua com un cicle tancat. Es valora la importància de retornar el màxim volum d'aigua al medi natural. S'analitza la procedència de l'aigua que arriba a les cases, la necessitat de tractar-la abans del consum, els usos que té, i es compara l'estat de l'aigua quan ens arriba amb l'estat en què surt pel desguàs. S'introdueix sobre què són i per a què serveixen una potabilitzadora i una depuradora, i es diferencien les fases de tractament de l'aigua. S'analitza la complexitat dels processos de depuració de l'aigua i què li passaria al medi natural si no es depurés. Com a reflexió final, es parla del desajustament mundial que hi ha entre el consum d'aigua i les mesures d'estalvi que podem dur a terme, i de com es pot contribuir a reduir-ne la contaminació. Durant l'activitat, es fa un taller experimental en què es reprodueix el tractament de depuració de l'aigua.


Materials utilitzats:

Utensilis: recipients varis; materials fungibles: aigua, grava i sorra; suport didàctic: contes i làmines.


Mecanismes d'avaluació:

Es valora la participació dels alumnes en la reflexió de clausura de l'activitat. Es realitza una enquesta de valoració en format digital per al professorat, on s'avalua la durada de l'activitat, la metodologia, la dinamització per part de l'educador/a i la participació de l'alumnat. Aquestes enquestes ens serveixen per millorar i enriquir els tallers.


Observacions: