Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Societat Catalana d'Herpetologia

Carrer Mare de déu del camp, s/n
Garriguella - Alt Empordà
Telèfon: 67025000
Fax:

https://soccatherp.org/
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Com són els organismes?


Descripció breu:

L'evolució és el procés pel qual els caràcters hereditaris d'una població canvien al llarg del temps gràcies a mutacions, canvis aleatoris en l'ADN. Algunes mutacions proporcionen avantatges en el medi i afavoreixen la supervivència i la reproducció dels individus. Aquest mecanisme, conegut com a selecció natural, permet que els caràcters es transmetin a la descendència, la qual cosa dona lloc a l'especiació o a l'extinció. Els amfibis i els rèptils són un grup idoni per poder estudiar l'evolució, ja que han tingut diferents episodis de convergència evolutiva.


Lloc o equipament:

Centre educatiu.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

2 h 30 min


Preu/alumne original:

10.84 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

8.34 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Definir la mutació com un canvi aleatori en l'ADN que pot afectar l'aspecte, el comportament o la fisiologia; 2. Entendre l'evolució com el canvi dels caràcters hereditaris d'una població al llarg de les generacions; 3. Explicar la selecció natural com el procés pel qual el medi afavoreix la reproducció d'organismes més ben adaptats; 4. Relacionar l'atzar amb l'adaptació de les espècies; 5. Comprendre que els caràcters dels amfibis i els rèptils són fruit de la selecció natural; 6. Fomentar el treball cooperatiu en equip.


Descripció de l'activitat:

En aquesta activitat els alumnes utilitzen les cartes del joc «HerpetOn» d'amfibis i rèptils per elaborar un arbre filogenètic basat en les similituds i les diferències entre espècies. Aquest exercici serveix per introduir conceptes com evolució, mutació, selecció natural i adaptació de les espècies, i fomenta el pensament crític i la cooperació. A més, es debat sobre la relació entre les característiques d'una espècie i el seu entorn. A la segona part de l'activitat, els alumnes juguen partides del joc de cartes «HerpetOn» i aprenen sobre les espècies d'amfibis i rèptils de Catalunya. Al final del joc, es fa una reflexió sobre l'activitat.


Materials utilitzats:

1. Presentació en PowerPoint del material de suport: preguntes inicials, imatges de suport i definició dels conceptes d'evolució, mutació, selecció natural i adaptació de les espècies; 2. Infografies d'identificació d'amfibis i rèptils; 3. Joc de cartes «HerpetOn»; 4. Dossier d'activitats per a l'alumnat; 5. Estris d'aula: cartolines, fulls DIN A4, retoladors, bolígrafs, llapis, llapis de colors i gomes; 6. Rúbrica d'avaluació.


Mecanismes d'avaluació:

Els alumnes elaboren un hipotètic arbre filogenètic basant-se en les similituds i les diferències que observen en els organismes de les cartes del joc. Paral·lelament, tant els educadors com els alumnes han d'omplir una rúbrica avaluadora per saber quins aspectes han funcionat durant l'activitat i quins es poden millorar. Un cop acabada l'activitat, s'envia al professorat un formulari d'avaluació.


Observacions:

Cal poder accedir al projector de l'aula. Els alumnes necessiten fer ús del material escolar.