Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Les 5 «R» per salvar el planeta
Descripció breu:
Tothom coneix les 3 «R»: reduir, reutilitzar i reciclar, però al llarg d'aquesta sessió també posarem èmfasi en reparar i en la base de totes les altres, que és respectar i estimar tot allò que ens rodeja, però sempre des d'una perspectiva crítica i rebutjant tots aquells hàbits de consum o objectes d'un sol ús que ens fan generar més residus.
Lloc o equipament:
Aula i pati del centre educatiu o voltants.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 h
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Sensibilitzar l'alumnat en la generació creixent de residus i la problemàtica associada a aquests; 2. Participar activament en la gestió dels residus generats al municipi de Figueres, començant per la mateixa generació; 3. Aportar mesures per prevenir la generació de residus; 4. Aportar dades específiques del municipi per prendre consciència de la realitat de l'entorn directe; 5. Aportar propostes de solucions i pautes de conducta per fomentar la prevenció en la generació de residus (consum responsable); 6. Aportar propostes de solucions.
Descripció de l'activitat:
L'activitat consta d'una xerrada debat en què s'introdueix els participants en la problemàtica de la generació de residus a escala global, així com en la gestió dels residus en l'àmbit local, tot aportant dades específiques del municipi. A banda d'insistir i repassar com s'ha de fer la separació de residus, es posa èmfasi en les altres dues «R» (reduir i reutilitzar) i se n'afegeixen dues més: reparar objectes per allargar-ne la vida útil i rebutjar o dir «no» a tot el que no necessitem realment (com productes d'un sol ús, aliments envasats en plàstic en lloc de servits a granel, etc.). Finalment, per mitjà d'un joc dinàmic per equips anomenat «Joc dels daus de les 5 "R"», els alumnes han de proposar com evitar generar certs residus o decidir quin serà el seu destí per tal de minimitzar-ne l'impacte en el planeta.
Materials utilitzats:
La Sorellona proporciona el material per al joc dels daus, així com la presentació en PowerPoint de l'activitat i els continguts conceptuals que es treballen en la sessió.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació que es du a terme és qualitativa i fonamentalment formadora: l'alumnat s'autoregula, s'autoavalua i coavalua (dins el grup i amb el grup), amb l'orientació i el reforçament positiu de l'educador/a per construir coneixement. A més, per avaluar bé l'activitat i la tasca dels educadors, al final, el professorat assistent ha d'omplir un petit qüestionari amb observacions per millorar el taller i sobre aspectes en els quals es pot aprofundir.
Observacions:
Cal establir unes pautes de comportament dins l'aula per poder desenvolupar l'activitat satisfactòriament: 1. Mantindrem un to de veu adequat, sense cridar; 2. Respectarem els torns de paraula, ja que a tots ens agrada que ens escoltin i respectin; 3. Evitarem aixecar-nos de la cadira, tret que ens ho indiquin. Per al suport audiovisual és necessari que l'aula disposi de projector, pantalla, etc.