Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Com són els ecosistemes?
Descripció breu:
Un ecosistema és la interacció entre el biòtop (medi físic amb factors com la humitat, la llum, la temperatura, el tipus de sòl, la salinitat i l'aigua) i la biocenosi o comunitat d'éssers vius (animals, plantes i microorganismes). Els elements abiòtics (biòtop) determinen les condicions del medi, mentre que els biòtics (biocenosi) estan interconnectats a través de relacions de nutrició, reproducció i adaptació, i formen un equilibri essencial per a la vida.
Lloc o equipament:
Centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
2 h 30 min
Preu/alumne original:
10.84 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8.34 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Saber diferenciar entre espècie, població i comunitat; 2. Saber diferenciar entre biòtop i biocenosi; 3. Identificar que la temperatura, la humitat, el tipus de sòl i la salinitat, entre d'altres, formen part del biòtop; 4. Comprendre que els organismes que formen part d'un ecosistema estan relacionats entre si de manera directa o indirecta; 5. Justificar la funció dels components biòtics i abiòtics d'un ecosistema proper i valorar-ne la diversitat.
Descripció de l'activitat:
En aquesta activitat els alumnes aprenen els conceptes d'ecosistema, biòtop i biocenosi mitjançant la identificació i la descripció d'elements biòtics i abiòtics en imatges d'ecosistemes terrestres i aquàtics. Per mitjà d'esquemes, es treballen les relacions entre factors com la llum, la temperatura o la salinitat, i es fomenta la comprensió dels components que configuren un ecosistema i la seva diversitat. A la segona part de l'activitat, els alumnes juguen partides del joc de cartes «HerpetOn» i aprenen sobre les espècies d'amfibis i rèptils de Catalunya. Al final del joc, es fa una reflexió sobre l'activitat.
Materials utilitzats:
1. Presentació en PowerPoint del material de suport: preguntes inicials, imatges de suport i definició dels conceptes d'espècie, població, comunitat, biòtop, biocenosi i ecosistema; 2. Joc de cartes «HerpetOn»; 3. Dossier d'activitats per a l'alumnat; 3. Estris d'aula: cartolines, fulls DIN A4, retoladors, bolígrafs, llapis, llapis de colors i gomes; 4. Rúbrica d'avaluació.
Mecanismes d'avaluació:
L'alumnat ha de pensar la relació i la definició dels conceptes amb les dues fotografies de suport, i també ha d'elaborar un esquema que engloba els elements i les relacions que es duen a terme en un ecosistema. Paral·lelament, tant els educadors com els alumnes han d'omplir una rúbrica avaluadora per saber quins aspectes han funcionat durant l'activitat i quins es poden millorar. Un cop acabada l'activitat, s'envia al professorat un formulari d'avaluació.
Observacions:
Cal poder accedir al projector de l'aula. Els alumnes necessiten fer ús del material escolar.