Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Som la clau del canvi
Descripció breu:
Taller pràctic en què coneixerem què és el canvi climàtic i la situació d'emergència climàtica global. A través de diferents experiments científics, n'observarem els efectes a petita escala. Descobrirem, per mitjà d'un joc, com podem canviar els nostres hàbits quotidians per mitigar-ne l'efecte. Mostres i exemples de l'ús d'energies alternatives i netes.
Lloc o equipament:
Centre escolar, entitat o equipament municipal.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
2-4 h
Preu/alumne original:
11 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer què és el canvi climàtic, identificar l'estat d'emergència climàtica i les conseqüències locals i globals; 2. Ser conscients que els hàbits quotidians en despesa energètica tenen un efecte directe sobre el canvi climàtic; 3. Identificar i afavorir actituds i hàbits encaminats a la minimització de la despesa energètica i a l'ús de fonts d'energia sostenibles per mitigar-ne els efectes; 3. Promocionar l'ús d'energies renovables i netes en els àmbits domèstic, escolar i públic.
Descripció de l'activitat:
Les activitats que s'ofereixen s'adapten al nivell educatiu dels participants. Programa del taller: 1. El planeta en perill, l'emergència climàtica i els efectes globals; 2. L'efecte hivernacle: com funciona, què el provoca i conseqüències; 3. Experiments, jocs i/o dinàmiques actives sobre les conseqüències del canvi climàtic a escala local i global; 4. I jo què hi puc fer? Anàlisi i avaluació del nostre dia a dia: activitats de la quotidianitat que requereixen l'ús d'energia; 5. Identificació i classificació de les diferents fonts d'energia. Joc «ActiWATT»; 6. Demostracions amb sistemes domèstics i aparells que funcionen amb energies renovables; 7. Creació de petits prototips que funcionen amb energies netes per comprovar-ne l'eficàcia.
Materials utilitzats:
Maleta pedagògica del canvi climàtic («Planeta Terra, experimentem l'efecte hivernacle»); làmines de les energies; material per als jocs «Desglaç!», «Stop gasos», «Apaga el llum» i «ActiWATT»; mostres d'aparells que funcionen amb diferents tipus d'energies netes: forn solar i joguines per a les demostracions, i tot el material necessari per al taller de creació de ginys (material de rebuig, tisores, cola, corda o cordill, fustes, recipients, etc.).
Mecanismes d'avaluació:
Dinàmica de percepció sobre la valoració que fan els participants de l'activitat i l'impacte que ha tingut en ells, així com la intenció de canvi d'hàbits a escala individual. Indicadors: nombre de participants que incorporen canvis d'hàbits en la quotidianitat i/o l'ús d'energies alternatives en l'àmbit domèstic; implementació d'energies netes al centre, escola o equipament.
Observacions:
L'activitat es pot emmarcar en la Setmana Europea de l'Energia Sostenible.