Programa 2022-2023
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
A l'aigua, la vida s'hi mou!
Descripció breu:
Descoberta d'un ecosistema aquàtic d'aigua dolça de l'entorn proper: l'indret, els animals i les plantes que hi viuen, l'entorn i la relació de les persones de l'aigua. N'analitzarem l'estat ecològic i detectarem si hi ha alguna problemàtica.
Lloc o equipament:
Espai exterior proper a una escola, entitat o equipament municipal
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
4 h
Preu/alumne original:
9.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
7 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
Descobrir la biodiversitat que acull un ecosistema aquàtic d'aigua dolça proper al centre/escola/equipament.
Valorar la importància dels éssers vius, els beneficis i l'interès ecològic dels ecosistemes aquàtics.
Observar i identificar els elements naturals (inerts, animals i vegetals) i la interacció de les persones amb aquest ambient.
Desenvolupar actituds proactives de respecte i estima cap als éssers vius.
Detectar si l'indret pateix alguna problemàtica, sensibilitzar-se'n i comprometre's a dur a terme accions positives per preservar-lo.
Descripció de l'activitat:
Descobrim on som. Els éssers vius (animals i plantes): observació i identificació. Elements inerts.
Relacions tròfiques entre els éssers vius. La xarxa tròfica de l'ecosistema, les cadenes alimentàries.
L'estat de salut: anàlisi i classificació de l'ecosistema segons el seu estat ecològic. Agents bioindicadors: presència/absència de determinades espècies. Qualitat de l'aigua.
Particularitats de l'ecosistema, potencialitats i debilitats: què hem de potenciar, donar a conèixer, preservar i/o protegir.
Materials utilitzats:
Guies d'identificació, claus dicotòmiques, lupes, pinces, comptagotes, safates, salabrets, sedassos, guants, tires reactives per a l'anàlisi de l'aigua, termòmetre, aigua destilada, pots de mostres i cintes mètriques.
Mecanismes d'avaluació:
Mecanisme d'avaluació: dinàmica de percepció sobre la
valoració que fan els participants de l'activitat i l'impacte que els ha provocat;
intenció de canvi d'hàbits a escala individual.
Indicador:
qualificació de l'estat ecològic de l'ecosistema aquàtic segons la classificació establerta.
Observacions:
Compromís de la persona responsable de l'activitat per part de l'escola o l'entitat participant de realitzar i registrar l'indicador i comunicar-lo a l'Escola de Natura.
Activitat que es pot emmarcar en la Setmana de la Natura.
Depenent de l'ecosistema, s'aconsella que els participants portin botes d'aigua i/o mitjons de recanvi.