Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Moguem-nos bé!
Descripció breu:
Analitzarem com és la mobilitat a l'entorn del nostre centre, equipament o ciutat; mesurarem el soroll dels vehicles i la mida de les voreres; detectarem les barreres arquitectòniques, etc. Finalment, farem propostes concretes per millorar la mobilitat i fer del nostre entorn un lloc més agradable, segur i socialitzador. Descobrirem els avantatges d'anar a peu i amb bicicleta.
Lloc o equipament:
Espai exterior proper a una escola, entitat o equipament municipal.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
2-4 h
Preu/alumne original:
11 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conscienciar sobre la relació entre els hàbits de mobilitat i les problemàtiques ambientals globals; 2. Comparar diferents tipus de desplaçaments i afavorir la reflexió sobre els avantatges i inconvenients; 3. Potenciar la pràctica d'una mobilitat sostenible i fomentar l'ús del transport col·lectiu; 3. Motivar el debat sobre el model de ciutat per afavorir l'ús social del carrer, fomentant-ne la recuperació com a espai d'interrelació i fent-ne protagonistes els vianants i ciclistes; 4. Reduir les problemàtiques d'una mobilitat poc sostenible.
Descripció de l'activitat:
Participació en un procés d'estudi, anàlisi i execució que ha de concloure amb la millora de la mobilitat de l'entorn proper d'un centre, equipament o ciutat en general i afavorir desplaçaments més sostenibles. 1. Enquesta als usuaris per conèixer els hàbits de mobilitat; 2. Activitat pràctica d'anàlisi dels itineraris més habituals: tipus de vies i característiques, voreres, existència de barreres arquitectòniques, carrils i aparcaments de bicis, nivell de soroll del trànsit, punts negres, etc; 3. Dinàmica de grup: aspectes positius d'una mobilitat més segura, respectuosa amb el medi, saludable i socialitzadora; 4. Determinació de propostes per propiciar canvis en els hàbits de mobilitat, i de les possibles millores per aconseguir un entorn o ciutat més pacífic i amic d'una mobilitat més sostenible.
Materials utilitzats:
Material divers per dur a terme activitats de presentació (maleta pedagògica de la mobilitat); enquestes, cintes mètriques, sonòmetre, mapes, elements quotidians per a la detecció de barreres arquitectòniques i càmeres fotogràfiques o dispositius tecnològics.
Mecanismes d'avaluació:
Dinàmica de percepció sobre la valoració que fan els participants de l'activitat i l'impacte que ha tingut en ells, així com la intenció de canvi d'hàbits a escala individual. Indicadors: grau d'implementació de l'ús de la bicicleta en sortides escolars; increment del nombre d'alumnes o usuaris de l'escola o equipament que hi accedeixen amb bici, a peu i en transport públic; disminució del soroll a l'entorn de l'equipament.
Observacions:
L'activitat es pot complementar amb l'exposició itinerant «A l'escola amb bon peu» de l'Escola de Natura. També es pot vincular al projecte «Itineraris viscuts» i als actes de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.