Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
La música de l'ornitologia
Descripció breu:
Reconèixer els ocells pel seu cant pot ser molt útil, ja que moltes vegades costa de veure'ls. A més, és una bona manera de desenvolupar l'interès per la natura. Aprendrem a identificar els sons d'alguns dels ocells més comuns del territori i treballarem les característiques del so (to, timbre, durada i intensitat). Per conèixer els cants dels ocells, aprendrem frases i referències que ens permetran imitar-los, reconèixer-los i recordar-los fàcilment. Tot plegat es farà en un taller molt divertit, que fomenta la participació de l'alumnat.
Lloc o equipament:
Centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
1 h
Preu/alumne original:
5.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aprendre els conceptes de to, timbre, durada i intensitat a través del cant dels ocells; 2. Aprendre a identificar espècies d'aus autòctones a través dels seus sons; 3. Conèixer frases i referències que ens permeten imitar, reconèixer i memoritzar els cants dels ocells; 4. Despertar l'interès per la natura.
Descripció de l'activitat:
En aquest taller donem a conèixer els cants dels ocells, aprenent conceptes teòrics de l'assignatura de música; concretament les característiques del so: to, timbre, durada i intensitat. Per començar l'activitat, fem una dinàmica introductòria sobre els cants dels ocells amb preguntes a l'alumnat i una presentació de diapositives, on ensenyem els cants mitjançant les característiques del so i la seva representació gràfica: els sonogrames. Seguidament, posem a prova els coneixements adquirits en una dinàmica molt divertida en què aprenem a reconèixer i a imitar els cants de les aus autòctones més comunes del territori. Ho fem amb l'ajuda dels sonogrames i les regles mnemotècniques, que ens permeten reconèixer fàcilment els cants. Aquestes regles consisteixen en frases o referències fàcilment associables a algun cant en concret. Finalment, participem en un joc teatral a partir del conte del rossinyol.
Materials utilitzats:
Recursos: presentació en diapositives de l'activitat, repositori de cants dels ocells (àudio i sonogrames) i el conte del rossinyol. Materials: reclams.
Mecanismes d'avaluació:
Durant l'activitat, l'educador/a controlarà el bon desenvolupament de l'activitat i en valorarà l'aprenentatge mitjançant preguntes als alumnes. L'última part de la sessió està destinada a reflexionar sobre els coneixements i les experiències obtinguts durant l'activitat. Així mateix, es lliura una enquesta d'avaluació als docents i educadors ambientals.
Observacions:
Aquesta activitat preveu adaptacions per als diferents nivells educatius als quals s'ofereix.