Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
D'aquí i d'allà
Descripció breu:
Aquesta activitat té com a objectiu donar el coneixement necessari per comprendre els efectes relacionats amb la presència d'espècies exòtiques i promoure el valor ambiental de les nostres espècies natives. Es donen a conèixer les interaccions entre aquests dos tipus d'espècies al territori i la influència directa que ha tingut l'ésser humà en aquesta interacció ecològica, les característiques i les conseqüències que pot tenir, i les diferents mesures de maneig i gestió. Veurem exemplars d'espècies exòtiques en directe i els identificarem!
Lloc o equipament:
Aula i voltants del centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
3 h
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Generar consciència de la necessitat de protecció dels endemismes; 2. Comprendre la dinàmica de moviment de les espècies; 3. Identificar la influència de l'ésser humà en la interacció entre espècies i en la colonització de les espècies exòtiques; 4. Aprendre el mètode d'investigació ambiental.
Descripció de l'activitat:
La Sorellona porta a l'aula alguns exemplars d'espècies de fauna exòtica fluvial en captivitat, les quals identifiquem amb guies il·lustrades i n'expliquem la procedència i funció en les xarxes tròfiques i els ecosistemes. Sortim als voltants per jugar a un joc de rol: ens posem en el paper d'investigadors i, amb una actitud científica, tractem d'identificar espècies exòtiques de plantes (principalment), que s'han fet servir per enjardinar els parcs o els espais verds urbans, així com espècies espontànies que han crescut a les vores dels carrers, sorrals o camps en desús. Tornem al centre i fem de periodistes creant una nota de premsa per al diari local, defensant per què és important que les espècies utilitzades per fer jardineria siguin espècies pròpies de les comunitats mediterrànies (són més resistents a les condicions climàtiques, no desplacen les espècies autòctones, no necessiten reg, etc.).
Materials utilitzats:
La Sorellona proporciona tot el material necessari per desenvolupar l'activitat, tant pel que fa al suport audiovisual com el material per sortir a fer les activitats als voltants del centre educatiu (salabrets, pots lupa, guies d'identificació, etc.). Els educadors porten exemplars d'espècies exòtiques aquàtiques i les identifiquem.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació que es du a terme és qualitativa i fonamentalment formadora: l'alumnat s'autoregula, s'autoavalua i coavalua (dins el grup i amb el grup), amb l'orientació i el reforçament positiu de l'educador/a per construir coneixement. A més, per avaluar bé l'activitat i la tasca dels educadors, al final, el professorat assistent ha d'omplir un petit qüestionari amb observacions per millorar el taller i sobre aspectes en els quals es pot aprofundir.
Observacions:
En aquest taller es maneja fauna viva; per tant, és important mantenir una bona actitud i el respecte a l'aula.