Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
L'hort sostenible
Descripció breu:
Tallers teoricopràctics que ofereixen propostes d'actuacions per aconseguir que l'escola, el centre o la llar sigui un espai amic del medi ambient: 1. La transformació sostenible d'un centre a través de la implantació de l'autocompostatge, el cultiu i el consum de productes locals com a model d'alimentació sana i sostenible; 2. Descoberta d'espècies d'éssers vius, anàlisi de diferents sòls i estudi dels productes locals. Existeix una proposta de metodologia i continguts concrets segons el tema que interessi treballar i el nivell dels participants.
Lloc o equipament:
Centre escolar, entitat o equipament municipal.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2-4 h
Preu/alumne original:
11 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Fomentar la implicació personal i col·lectiva en la preservació del medi ambient, l'alimentació saludable i la gestió sostenible d'una llar; 2. Donar a conèixer el procés autònom, fàcil i gratuït de reciclatge de la matèria orgànica, el cultiu de productes locals i les accions bàsiques per aconseguir un habitatge amic amb el medi ambient; 3. Facilitar una formació bàsica per a la implementació i/o la pràctica de l'autocompostatge, el cultiu i la transformació; 4. Reduir el volum de residus de l'escola, centre o llar.
Descripció de l'activitat:
Tallers temàtics amb diverses opcions de metodologia i continguts segons el nivell dels participants. a) Programa «Compostatge»: 1. El procés de compostatge de la matèria orgànica, avantatges; 2. El compostador, instal·lació i ús; 3. Materials per compostar, tipus i proporcions; 4. Resolució d'incidències (en el cas que es disposi de compostador actiu); 5. Aplicacions del compost. b) Programa «Productes singulars i alimentació sana»: 1. Descoberta i identificació dels productes locals a través de mostres reals; 2. Consum global, repercussions i problemàtiques associades; 3. Agricultura ecològica, afectacions dels productes químics i avantatges de les solucions respectuoses. c) Programa de casa amiga del medi ambient (visita a una casa que funciona amb criteris de sostenibilitat): 1. La casa, aprofitament d'energies renovables i gestió sostenible de l'aigua; 2. L'hort i els animals; 3. Aprofitament dels recursos naturals; 4. Creació de prototips que funcionen amb energies netes.
Materials utilitzats:
Recurs audiovisual sobre el procés de compostatge, model de compostador, materials orgànics, mostres de compost en diferents etapes, làmines i guies d'identificació per als éssers vius, eines i equip per l'anàlisi del compost; productes locals, materials diversos per als jocs i dinàmiques sobre consum global, maleta pedagògica de l'agricultura ecològica; eines per al treball a l'hort i la cura del bestiar, làmines i dibuixos per als jocs, guies d'identificació per a la descoberta dels recursos naturals; material necessari per a la creació de ginys.
Mecanismes d'avaluació:
Dinàmica de percepció sobre la valoració que fan els participants de l'activitat i l'impacte que ha tingut en ells, així com la intenció de canvi d'hàbits a escala individual.
Observacions: