Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Societat Catalana d'Herpetologia

Carrer Mare de déu del camp, s/n
Garriguella - Alt Empordà
Telèfon: 67025000
Fax:

https://soccatherp.org/
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Qui viu al riu?


Descripció breu:

Els amfibis són el grup de vertebrats més amenaçat del món, i a Catalunya, igual que a la resta d'Europa, la tendència de les poblacions és a la baixa. Els principals factors d'amenaça dels amfibis són la destrucció d'hàbitats i la introducció d'espècies invasores, ambdós problemes sovint causats pel simple desconeixement. La seva conservació és bàsica per a molts altres grups de fauna i flora d'aigües continentals, per la qual cosa és essencial comprendre la necessitat de protegir-los i conservar-los.


Lloc o equipament:

Centre educatiu.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: No

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

2 h 30 min


Preu/alumne original:

10.84 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

8.34 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Familiaritzar els infants més menuts amb la fauna que habita en les zones humides i en les basses, posant especial èmfasi en els amfibis; 2. Conèixer la biodiversitat que ens envolta; 3. Entendre com estan relacionats entre ells els diferents elements de la natura; 4. Sensibilitzar sobre la importància de protegir la natura i tenir-ne cura; 4. Desenvolupar la creativitat orientada a l'herpetofauna.


Descripció de l'activitat:

L'activitat s'inicia amb una breu explicació sobre què és una bassa i quina fauna hi pot viure. A continuació, es fa un mural participatiu en el qual, entre tots els infants, creen el seu propi ecosistema aquàtic afegint tots els elements que el conformen. Posteriorment, s'exposa el concepte d'amfibi i s'expliquen els conceptes principals de la biologia, l'hàbitat, el cicle de vida i la reproducció d'aquest grup. Al final de l'activitat, es desenvolupen 3 espais de tallers, que els infants poden escollir: espai de contes d'herpetofauna, dibuixar i pintar les espècies d'amfibis que tenim a casa nostra o creació del teu propi amfibi amb plastilina.


Materials utilitzats:

1. Presentació en PowerPoint del material de suport; 2. Infografies de suport descriptives: imatges i descripcions de la morfologia, hàbitat, cicle vital i reproducció dels amfibis; 3. Maqueta del cicle vital d'un anur; 4. Contes d'herpetofauna; 5. Estris d'aula: cartolines, fulls DIN A4, retoladors, bolígrafs, llapis, llapis de colors, ceres, gomes i plastilina; 6. Dibuixos per pintar dels amfibis comuns de Catalunya.


Mecanismes d'avaluació:

Els alumnes han de crear un mural participatiu, d'acord amb les explicacions donades pels educadors, en el qual es pot identificar el seu grau de comprensió dels continguts. Al final de la sessió, es fa un tancament de l'activitat mitjançant una avaluació conjunta a l'aula. Un cop acabada l'activitat, s'envia al professorat un formulari d'avaluació.


Observacions:

L'activitat es desenvolupa a l'aula, però també es pot desenvolupar en un espai exterior.