Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

La Sorellona

c/ Claveria 4
Girona - Gironès
Telèfon: 693728565
Fax: 972183229
info@sorellona.org
www.sorellona.org
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Taller de l'aigua


Descripció breu:

L'aigua és un recurs escàs que s'ha de conservar i cuidar. Però tot i que ho sabem, és difícil fer-ne un bon ús, ja que en tenim a l'abast amb molt facilitat. És igual per a tothom? En aquest taller teòric i experimental, es posa en relleu la importància de comprendre el funcionament del cicle urbà de l'aigua i com aquest element té molta més importància de la que li atorguem en el dia a dia i segons la regió del món a la qual pertanyem. Conèixer el cicle urbà de l'aigua et farà estimar molt més aquest recurs vital!


Lloc o equipament:

Aula del centre educatiu.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

3 h


Preu/alumne original:

8 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

5.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Sensibilitzar sobre la sequera en un context de canvi climàtic; 2. Sensibilitzar sobre la importància de l'aigua com a recurs imprescindible per a la vida; 3. Conèixer tant el cicle natural com urbà de l'aigua; 4. Promoure una nova cultura de l'aigua amb una gestió racional d'aquest recurs natural limitat; 5. Conèixer el cicle de l'aigua a escala global i local; 6. Descobrir la gestió de l'aigua als municipis; 7. Valorar la importància de les estacions depuradores d'aigües residuals.


Descripció de l'activitat:

En aquesta activitat es parla del cicle de l'aigua i del cicle urbà de l'aigua. Situa l'alumnat en la tessitura d'agents actius i participants d'una xarxa hídrica, tenint en compte que l'aigua que utilitzem té un punt de captació inicial a les muntanyes i, després d'usar-la, es tracta en un lloc concret abans de tornar-la al riu. Després d'aquesta breu introducció, es fa un joc grupal a través d'un trencaclosques amb el qual els participants han d'identificar i situar en un mapa cadascun dels processos pertanyents al cicle urbà de l'aigua. A posteriori, es fa un joc interactiu (tipus Kahoot!) amb targetes, amb tot el grup classe. Finalment, es du a terme un experiment amb ampolles d'aigua de plàstic en el qual l'alumnat crea una depuradora d'aigua consistent en un filtre verd fet amb sorra, grava, fullaraca i cotó. Això permet veure l'eficàcia de la filtració dels elements naturals i comparar l'evolució de l'aigua quan arriba al final del procés.


Materials utilitzats:

Els materials minerals (grava, sorra, fullaraca i cotó) per a la realització del filtre, els jocs interactius i el material de suport audiovisual per guiar teòricament el contingut del taller són proporcionats per La Sorellona. L'alumnat, per la seva part, ha de portar una ampolla de plàstic d'1,5 litres (idealment) a raó d'una ampolla per cada 3 o 4 alumnes.


Mecanismes d'avaluació:

L'avaluació que es du a terme és qualitativa i fonamentalment formadora: l'alumnat s'autoregula, s'autoavalua i coavalua (dins el grup i amb el grup), amb l'orientació i el reforçament positiu de l'educador/a per construir coneixement. A més, per avaluar bé l'activitat i la tasca dels educadors, al final, el professorat assistent ha d'omplir un petit qüestionari amb observacions per millorar el taller i sobre aspectes en els quals es pot aprofundir.


Observacions:

Per al suport audiovisual és necessari que l'aula disposi de projector, pantalla, etc.