Programa 2022-2023

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Tosca Serveis Ambientals d'Educació i Turisme

c/ Teuleria 13
Olot - Garrotxa
Telèfon: 972270086
Fax: 972270455
octavi@tosca.cat
www.tosca.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

L'oli no va a l'aigüera


Descripció breu:

Tallers experimentals per comprendre que l'oli usat és un residu contaminant i que la seva gestió requereix unes bones pràctiques. - Continguts principals: a) Descriure els problemes que genera l'abocament dels olis a la pica de les cases i la seva repercussió en l'entorn. b) Experimentar el comportament de l'oli respecte de l'aigua. c) Proposar mesures per gestionar els olis generats a les cases.


Lloc o equipament:

Centre escolar, equipament municipal, equipament d'una entitat


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: No

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

2 h


Preu/alumne original:

6 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

4.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

- Reconèixer l'oli de cuina usat com a residu contaminant. - Sensibilitzar sobre la problemàtica de l'abocament de l'oli de cuina usat a l'aigüera. - Reconèixer bones pràctiques en l'ús i la gestió de l'oli de cuina. - Implicar els diferents col·lectius (escolars i públic adult) en la recollida d'oli usat.


Descripció de l'activitat:

L'activitat s'inicia amb una pregunta clau que servirà com a avaluació inicial i final: què en fem, de l'oli usat que generem? A continuació es projecta una petita presentació que els situa sobre la gestió de residus que existeix al seu municipi i s'acaba centrant en la temàtica de l'oli. Tot seguit es fan una sèrie d'experiments en petits grups per deduir quin és el comportament de l'oli quan el tirem a l'aigüera i quins problemes associats se'n poden derivar: Experiment 1: cursa de gotetes. Continguts: viscositat i fluïdesa d'un líquid. Experiment 2: oli i aigua, la barreja impossible. Continguts: densitat i immiscibilitat.  Experiment 3: l'oli contamina. Continguts: impactes ambientals provocats per l'abocament d'oli o derivats (sobre la fauna, la vegetació, etc.). Un cop finalitzats els experiments, s'obre un debat amb el grup classe sobre quina hauria de ser la gestió de l'oli i quines accions es poden prendre a escala individual i col·lectiva.


Materials utilitzats:

Un dossier per alumne. Per a cada subgrup: dues provetes graduades, un vas de precipitats graduat, dues palletes de plàstic o comptagotes, unes pinces, un embut de decantació de 250 ml, una cullereta, un regle, una ploma d'ocell i una fulla d'uns 3-4 cm. Per al grup classe: un rotlle de paper de cuina, un embut per transvasar líquids, un contenidor petit o bossa per a la recollida d'orgànica (marró), un contenidor petit per a la recollida d'envasos (groc), un contenidor petit per a la recollida de rebuig (negre) i un contenidor per a l'oli de cuina usat (ampolla d'1 l).


Mecanismes d'avaluació:

Bàsicament utilitzarem tres procediments: a) contacte, per mitjà de telèfon i correu electrònic, amb els centres educatius per aclarir possibles dubtes que puguin sorgir sobre el taller; b) avaluació amb els docents mitjançant un qüestionari amb preguntes clau; c) conclusions del taller i avaluació amb els alumnes.


Observacions:

Per a la presentació de l'activitat serien necessaris un ordinador i un projector. Per a l'activitat experimental caldria una sala on l'alumnat disposi d'aigua i sabó per netejar estris i taules. Per fer les activitats experimentals s'aconsella treballar en grups petits (de cinc alumnes com a màxim); en la resta de tasques es treballa amb el grup classe. Acció que es planteja: proposar que l'entitat o centre educatiu esdevingui un punt de recollida d'oli usat i vetllar perquè des de la deixalleria del municipi o del territori es gestioni aquest punt de recollida.