Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
La fauna veïna a través dels rastres
Descripció breu:
Els rastres d'animals són marques o evidències presents al medi que permeten identificar les espècies i analitzar-ne els comportaments. Inclouen petjades, restes d'alimentació, mudes, excrements, nius o refugis, plomes, etc. L'estudi d'aquests rastres ajuda a comprendre hàbits, desplaçaments i interaccions dels animals amb el medi, i és fonamental per a la conservació de la biodiversitat, ja que permet monitorar espècies i detectar desequilibris ecològics.
Lloc o equipament:
Centre educatiu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h 30 min
Preu/alumne original:
10.84 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8.34 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Apropar, mitjançant el joc i la investigació, als infants la biodiversitat del seu municipi; 2. Aportar coneixements sobre la fauna que els envolta, posant especial èmfasi en els amfibis i els rèptils; 3. Despertar la curiositat i l'esperit científic dels nens i nenes a través dels rastres d'animals; 4. Aprendre a diferenciar els rastres que podem trobar i veure com es classifiquen mitjançant una clau dicotòmica.
Descripció de l'activitat:
L'activitat es divideix en tres parts. A la primer part, a l'aula, es fa una breu introducció i explicació dels conceptes bàsics: què és un rastre i quins tipus podem trobar-ne. Seguidament, se'n mostren alguns exemples que portem els educadors. Per saber de quin animal és cada rastre, els alumnes fan d'investigadors utilitzant una clau dicotòmica. La segona part es duu a terme fora de l'aula, en alguna zona verda pròxima al centre educatiu, on els alumnes han d'identificar diversos rastres d'animals, posant en pràctica tot allò que han après. Finalment, a la tercera part, els alumnes fan una manualitat elaborant un dels rastres que hem explicat.
Materials utilitzats:
1. Presentació en PowerPoint del material de suport; 2. Infografies de suport descriptives: imatges d'exemple de diferents tipus de rastres, imatges de diferents animals; 3. Mostra de rastres reals; 4. Material per a les manualitats: fang, cubells, pinzells, fil i bastonets.
Mecanismes d'avaluació:
Els alumnes han d'identificar els diferents tipus de rastres que es troben a l'exterior de l'aula, posant en pràctica els conceptes adquirits prèviament a l'aula i utilitzant la clau dicotòmica. Al final de la sessió, es fa un tancament de l'activitat mitjançant una avaluació conjunta a l'aula. Un cop acabada l'activitat, s'envia al professorat un formulari d'avaluació.
Observacions:
Una part de l'activitat es desenvolupa a l'aula i l'altra part a l'exterior. Cal poder accedir al projector de l'aula.