Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Animals del nostre entorn: biodiversitat urbana
Descripció breu:
Al nostre voltant podem trobar un munt d'animals que normalment ens passen desapercebuts, o que fins i tot ignorem perquè ens fan por o fàstic. En aquesta activitat presentarem animals que habitualment tenim al nostre voltant, com els insectes, les aranyes o els ocells; veurem quin paper tenen en el nostre dia a dia (mengen mosquits, pol·linitzen les flors, etc.) i com podem ajudar-los per millorar el nostre entorn.
Lloc o equipament:
Centre educatiu o seu de la Fundació Emys (Can Moragues, Riudarenes).
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
2 h 30 min
Preu/alumne original:
9 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
6.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer què significa el concepte de biodiversitat urbana. 2. Conèixer diferents espècies d'animals que trobem en el nostre entorn i entendre'n el comportament; 3. Aprendre a reaccionar correctament quan veiem un animal que ens fa por o fàstic.
Descripció de l'activitat:
L'estructura de l'activitat és la següent: 1. Revisem quins animals són habituals a l'entorn proper de l'escola i els que podem trobar dins de l'aula o a casa; 2. Parlem de dos grans grups d'animals: els que ens agraden i els que ens fan por o fàstic. Per fer-ho, portem una caixa incògnita de cartró i convidem els participants a posar la mà a dins; 3. Ens preguntem per què els tenim por i, tot obrint un debat, parlem de les reaccions que hi tenim normalment i de si són bones o dolentes; 4. Coneixem el comportament d'alguns animals com l'os bru o el llop, i parlem de la renaturalització (rewilding); 5. Un cop explicada la teoria, mitjançant una dinàmica, acabem mostrant alguns dels animals que normalment ens fan més por o fàstic, com les vespes, les serps i les aranyes, entre d'altres. N'expliquem la morfologia i el comportament; 6. Fem una passejada col·lectiva per descobrir alguns dels animals que hi podem trobar, observar-los i parlar de la relació que tenim amb ells.
Materials utilitzats:
Caixa secreta de descoberta, rastres d'animals, infografies didàctiques informatives dels animals, pots, lupes, etc.
Mecanismes d'avaluació:
L'avaluació es fa mitjançant una enquesta en format digital que s'entrega al professorat i en la qual es revisen la durada de l'activitat, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, la tasca de l'educador/a, etc. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.
Observacions:
Activitat que s'adapta a qualsevol edat i que es pot fer al centre educatiu o a la seu de la Fundació Emys (a la finca de Can Moragues, Riudarenes). Es pot dinar a la mateixa finca, on disposem de diferents espais i de lavabos.