Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
A l'aigua, la vida s'hi mou!
Descripció breu:
Descoberta experimental d'un ecosistema aquàtic d'aigua dolça de l'entorn proper: els animals i les plantes que hi viuen, l'entorn i la relació de les persones amb l'aigua. N'analitzarem l'estat ecològic i detectarem si hi ha alguna problemàtica.
Lloc o equipament:
Espai exterior proper a una escola, entitat o equipament municipal.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
2-4 h
Preu/alumne original:
11 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Descobrir la biodiversitat que acull un ecosistema aquàtic d'aigua dolça proper al centre, escola o equipament; 2. Valorar la importància dels éssers vius, els beneficis i l'interès ecològic dels ecosistemes aquàtics; 3. Observar i identificar elements naturals (inerts, animals i vegetals) i la interacció de les persones amb aquest ambient; 4. Desenvolupar actituds proactives de respecte i estima cap als éssers vius; 5. Detectar si l'indret pateix problemes, sensibilitzar-se'n i comprometre's a dur a terme accions positives per preservar-lo.
Descripció de l'activitat:
1. Descobrim on som. Els éssers vius (animals i plantes): observació i identificació. Elements inerts; 2. Relacions tròfiques entre els éssers vius. La xarxa tròfica de l'ecosistema, les cadenes alimentàries; 3. L'estat de salut: anàlisi i classificació de l'ecosistema segons el seu estat ecològic. Agents bioindicadors: presència o absència de determinades espècies. Qualitat de l'aigua; 4. Particularitats de l'ecosistema, potencialitats i debilitats: què hem de potenciar, donar a conèixer, preservar o protegir.
Materials utilitzats:
Guies d'identificació, claus dicotòmiques, lupes, pinces, comptagotes, safates, salabrets, sedassos, guants, tires reactives per a l'anàlisi de l'aigua, termòmetre, aigua destil·lada, pots de mostres i cintes mètriques.
Mecanismes d'avaluació:
Dinàmica de percepció sobre la valoració que fan els participants de l'activitat i l'impacte que ha tingut en ells, així com la intenció de canvi d'hàbits a escala individual. Indicador: qualificació de l'estat ecològic de l'ecosistema aquàtic segons la classificació establerta.
Observacions:
Activitat que es pot emmarcar en la Setmana de la Natura. Depenent de l'ecosistema, s'aconsella que els participants portin botes d'aigua i/o mitjons de recanvi.