Programa 2022-2023
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Període de sol·licitud tancat
Títol:
El mar ve a l'institut
Descripció breu:
El mar ve de visita a l'institut! Mitjançant organismes vius, col·leccions d'organismes secs i material de laboratori, ens transformarem en biòlegs marins i descobrirem tot allò que s'amaga sota l'aigua sense moure'ns de classe.
Lloc o equipament:
L'activitat es desenvoluparà a l'aula o laboratori dels centres escolars de la demarcació de Girona
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: No
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
2 h
Preu/alumne original:
4 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
2.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer de primera mà els organismes que viuen al mar;
2. Apropar el medi marí a les escoles;
3. Conscienciar sobre el respecte cap al medi natural;
4. Conèixer les adaptacions dels organismes marins;
5. Aprendre a identificar espècies fent servir una clau dicotòmica;
6. Descobrir els microorganismes que poden habitar en una gota d'aigua de mar;
7. Comprovar les conseqüències de l'acidificació dels oceans.
8. Entendre el mètode científic
9. Fomentar el pensament crític;
10. Fomentar el treball en equip.
Descripció de l'activitat:
L'activitat s'ofereix per a tots els nivells d'educació secundària, fet que implica petites variacions en els conceptes explicats i la metodologia emprada per tal d'adaptar-la al nivell en qüestió. Aproparem als alumnes als ecosistemes marins. Passarem per quatre estacions: «Els més petits», on observarem amb lupes binoculars els microorganismes que es troben surant a l'aigua i n'analitzarem les característiques; «Col·leccions seques», on identificarem restes d'organismes secs aprenent a utilitzar una clau dicotòmica; «Memory», on aprendrem els noms científics de diferents algues a través d'un joc a cegues; i «Problemes», on aprendrem els efectes que té l'acidificació dels oceans a través d'un experiment en què posarem en pràctica el mètode científic.
Materials utilitzats:
Safates, pipetes Pasteur, pinces, lupes binoculars, organismes marins vius, col·leccions seques d'organismes marins, gel, oxigenador, plaques de petri, pots, aigua de mar, vinagre, esquelets d'eriçons i fitxes per a cada estació.
Mecanismes d'avaluació:
Una vegada finalitzada l'activitat, la Diputació lliura una enquesta de valoració als professors i Xatrac en lliura una altra als monitors.
L'equip educatiu es reuneix per valorar i avaluar els resultats de les enquestes sobre l'activitat realitzada pel que fa a l'organització, els continguts, la metodologia i els materials. S'obre una fitxa d'observacions en la qual es recullen els aspectes que cal millorar.
Observacions:
En cas de no disposar de laboratori, l'activitat es pot adaptar sense problemes a una aula normal. Només és necessari poder dividir-la en 4 espais i tenir un endoll disponible.