Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Plantes silvestres comestibles
Descripció breu:
Hi ha moltes plantes al nostre entorn que es poden menjar. Les podem trobar als boscos, als camps i fins i tot creixent entre el ciment dels nostres carrers. Aquestes plantes (que actualment sovint anomenem «males herbes») s'han menjat durant molts anys i val la pena conèixer-les! En aquest taller coneixerem algunes plantes silvestres comestibles i veurem com cuinar i preparar menjars amb elles en el nostre dia a dia.
Lloc o equipament:
Als centres pedagògics.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
2-3 h
Preu/alumne original:
7 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer el regne vegetal i adquirir alguns coneixements bàsics de botànica: les parts de les plantes i el seu cicle; 2. Conèixer les plantes silvestres comestibles amb cadascun dels nostres sentits; 3. Despertar l'interès dels alumnes per conèixer el seu entorn, les plantes que hi habiten i els possibles usos; 4. Posar en valor la sobirania alimentària; 5. Aprendre algunes nocions bàsiques de cuina i poder preparar receptes senzilles amb aquestes plantes.
Descripció de l'activitat:
Dividirem l'activitat en dues parts. La primera consisteix a fer un reconeixement de plantes. Preferiblement, mirarem de sortir a l'exterior de l'escola, o al pati, si hi ha un espai verd, per tal d'identificar les plantes silvestres comestibles que s'hi troben. Si l'entorn no ho permet, identificarem les plantes que portarem nosaltres recollides prèviament. A la segona part, prepararem dues receptes molts senzilles a l'aula, per a les quals no necessitem calor. Els alumnes, dividits en grups de 5 a 7 persones, prepararan la seva versió de la recepta, escollint quines herbes hi volen posar. Per fer un tancament de l'activitat, cada grup ensenyarà la recepta que ha preparat i tots la degustarem. Les receptes són aptes per a persones veganes, celíaques i intolerants a la lactosa.
Materials utilitzats:
Plantes silvestres comestibles que haurem recol·lectat prèviament, un pot de cigrons, oli, sal, fruits secs i alguns estris de cuina.
Mecanismes d'avaluació:
Els alumnes s'autoavaluen durant la posada en comú dels resultats. També es fa arribar un formulari electrònic al professorat per avaluar l'activitat i proposar millores.
Observacions:
L'activitat i el nivell dels continguts s'adapten a cada un dels grups d'edat. La millor època per fer el taller és de març a novembre.