Programa 2025-2026
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Aprofitologia: aprenem a no malbaratar els aliments
Descripció breu:
Activitat que consisteix en una visita a un mercat i un supermercat per experimentar de primera mà el malbaratament alimentari, un greu problema social i ambiental directament relacionat amb el canvi climàtic. Es reconeixerà el paper dels diferents agents de la cadena alimentària, inclosos els consumidors. Es recolliran materials descartats i es farà una reflexió i avaluació sobre la vàlua i el potencial que tenen. Si és possible, es farà un petit tastet amb els aliments aprofitats.
Lloc o equipament:
Centre educatiu, mercat, grans superfícies.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: Si
Durada:
3 h
Preu/alumne original:
7 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aprofundir en el coneixement de la problemàtica social i ambiental del malbaratament alimentari; 2. Donar a conèixer els agents de la cadena alimentària que tenen més rellevància, i veure i avaluar de primera mà el que es llença en un establiment; 3. Reflexionar sobre el nostre paper com a consumidors i sobre el poder transformador de la gastronomia; 4. Empoderar-nos de manera proactiva en la solució, aprenent trucs i idees per a la cuina.
Descripció de l'activitat:
Primer es fa una breu xerrada a l'aula per explicar els objectius i la dinàmica de la jornada. Segons el nivell educatiu, s'introdueix breument els participants en la problemàtica del malbaratament. La segona part és la sortida: 1. A un mercat municipal, sigui setmanal o fix, on es faran enquestes als paradistes sobre què descarten del menjar, si és el client qui ho demana, i les raons. També es demanaran peces i parts de fruites i verdures descartades; 2. A una gran superfície: es farà una visita semblant, tot i que els alumnes constataran que aquí les peces i parts descartades dels aliments s'eliminen directament i no es poden demanar a ningú. La tercera part consisteix a analitzar el material que hem recuperat i els usos possibles, al centre educatiu. Si l'horari ho permet, i amb menjar no tret de la brossa, es farà algun tastet senzill, com una amanida de tomaques lletges, fulles de ravenet, pastanaga, ceba i remolatxa, o un canapè de tronc de bròcoli i salsa d'espàrrecs, etc. Es tanca l'activitat amb una posada en comú.
Materials utilitzats:
Bosses i bossetes per anar al mercat, blocs de notes.
Mecanismes d'avaluació:
Durant la posada en comú es demana als alumnes que exposin els coneixements adquirits: els punts febles de la cadena pel que fa al malbaratament, els principals aliments descartats, les raons i les possibles solucions. També es fa arribar un formulari electrònic al professorat per avaluar l'activitat i proposar millores.
Observacions:
Aquesta activitat és adequada a qualsevol època de l'any. S'adapta al nivell educatiu. Si al poble no hi ha mercat o es fa en cap de setmana, l'entitat porta els materials. Com a activitat prèvia, proposem que els alumnes detectin quin menjar es llença a casa i per quines raons. Com a activitat a posteriori, proposem una recerca sobre el menjar que es llença al menjador escolar. Els alumnes també poden inventar i elaborar receptes i compartir-les amb la comunitat educativa.