Programa 2025-2026

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Societat Catalana d'Herpetologia

Carrer Mare de déu del camp, s/n
Garriguella - Alt Empordà
Telèfon: 67025000
Fax:

https://soccatherp.org/
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Podem imitar les estratègies defensives dels amfibis i els rèptils?


Descripció breu:

En el fascinant món de la natura, els amfibis i els rèptils han desenvolupat una gran varietat d'estratègies de defensa especialitzades per sobreviure en els seus entorns. Aquestes adaptacions evolutives no només són testimonis de la resistència i la innovació de la natura, sinó que també ofereixen una oportunitat per explorar com la vida en el nostre planeta ha trobat solucions úniques a les amenaces diàries.


Lloc o equipament:

Centre educatiu.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: No

Cicle inicial: No

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

4 h 30 min


Preu/alumne original:

13.65 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

9.65 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

1. Entendre que els amfibis i els rèptils són elements clau en la xarxa tròfica dels ecosistemes; 2. Estudiar les estratègies de defensa especialitzades dels amfibis i els rèptils a partir de casos reals per comprendre com s'han adaptat aquestes espècies per sobreviure; 3. Desenvolupar habilitats d'investigació i redacció científica per comunicar clarament les estratègies de defensa estudiades; 4. Fomentar la creativitat i la comprensió profunda dels conceptes mitjançant una activitat pràctica i expressiva.


Descripció de l'activitat:

En aquesta activitat, mitjançant la recerca i l'anàlisi de fonts científiques fiables, els alumnes investiguen algunes de les estratègies més sorprenents de defensa d'amfibis i rèptils, a partir de casos reals, per comprendre com aquests animals s'han adaptat per garantir la seva supervivència. El segon pas consisteix a elaborar un article científic en el qual han de sintetitzar aquesta informació: han d'explicar les estratègies de defensa observades i la seva importància per a la supervivència de les espècies, i així desenvolupen habilitats d'investigació i redacció científica. El repte final consisteix a realitzar una representació teatral de les estratègies de defensa de l'amfibi o el rèptil que hagin escollit. Aquesta activitat no només fomenta la creativitat i la capacitat expressiva, sinó que també permet posar en pràctica els coneixements adquirits de manera visual i activa, i comunicar de manera eficaç els aprenentatges a la resta del grup.


Materials utilitzats:

1. Presentació en PowerPoint del material de suport: descripció del repte i de l'activitat, preguntes inicials, imatges de suport descriptives d'espècies d'amfibis i rèptils que utilitzin estratègies de defensa especialitzades; 2. Infografies de suport descriptives: imatges de les espècies i descripcions; 3. Estris d'aula: cartolines, fulls DIN A4, retoladors, bolígrafs, llapis, llapis de colors i gomes; 4. Rúbrica d'avaluació.


Mecanismes d'avaluació:

Els alumnes han de demostrar una comprensió profunda de les estratègies de defensa dels amfibis i els rèptils, explicant en un article científic les adaptacions específiques de les espècies per sobreviure i vinculant-les al context evolutiu. També han de representar, mitjançant tècniques teatrals, les estratègies de defensa d'aquestes espècies i demostrar que les han comprès. Paral·lelament, tant els educadors com els alumnes han d'omplir una rúbrica avaluadora. Així mateix, s'envia al professorat un formulari d'avaluació de l'activitat.


Observacions:

Cal disposar de connexió a Internet i poder accedir al projector de l'aula. Els alumnes necessiten un ordinador per grup i material escolar.