Notícies

El primer curs en línia sobre pressupostos participatius destaca la importància d'aquests processos per generar intel·ligència col·lectiva

Foto : El primer curs en línia sobre pressupostos participatius destaca la importància d'aquests processos per generar intel

Més d'una quarantena de persones han participat aquest matí en la primera sessió del curs de pressupostos participatius que, des del 2018, anualment organitza l'Àrea d'Hisenda, Administració, Promoció Econòmica i Cooperació Local de la Diputació de Girona. Aquesta primera sessió s'ha centrat en la importància de processos de participació ciutadana per generar intel·ligència col·lectiva i, d'aquesta manera,  dissenyar, implementar i avaluar polítiques públiques. Excepcionalment, atenent el confinament provocat per la crisi de la COVID-19, aquesta edició del curs s'imparteix en línia, i la resposta ha estat molt positiva: s'hi han inscrit el doble de persones que en els anys anteriors (la majoria són treballadors i càrrecs electes de les administracions locals). En aquest escenari, el vicepresident primer de la Diputació, Pau Presas, recorda que, malgrat el confinament, el Servei de Participació Ciutadana, Bon Govern i Transparència «no atura les accions en matèria de participació ciutadana, i col·labora en l'impuls de polítiques i iniciatives de participació que apropin la política municipal i la presa de decisions a la ciutadania».

El sociòleg Daniel Tarragó imparteix el curs sobre pressupostos participatius, en què han participat persones d'arreu de les comarques gironines. En aquesta primera sessió, Tarragó ha explicat que, durant el confinament, hi ha municipis que han suspès o bé han «silenciat» els processos participatius que tenien en marxa. I n'hi ha d'altres que, en canvi, els han engegat justament ara i que han tingut molt bona acollida. També ha explicat que els processos participatius acostumen a ser «llargs, amb una durada d'almenys quatre mesos», i ha desmuntat alguns mites relacionats amb la participació ciutadana. En aquest sentit, ha recordat que els índexs de participació de la ciutadania en aquests processos acostuma a ser baix a Catalunya, ja que oscil·len entre el tres i el sis per cent. «Encara cal fer molta pedagogia en aquest camp i, a més, no s'hi poden destinar els mateixos recursos de comunicació i econòmics que en altres processos democràtics, com ara unes eleccions», ha afegit. La segona i última sessió d'aquest curs tindrà lloc dimarts de la setmana vinent.