Notícies

El Servei de Biblioteques engega BiblioSTEAM per fomentar el coneixement científic i tecnològic entre els usuaris de les biblioteques

Foto : El Servei de Biblioteques engega BiblioSTEAM per fomentar el coneixement científic i tecnològic entre els usuaris de

El projecte, amb el suport de l'Associació Catalana per a la Divulgació Científica (ACDIC), inclou conferències i tallers de robòtica i programació a partir d'aquest mes de setembre

Sis biblioteques públiques de Roses, Calonge i Sant Antoni, Tossa de Mar, Santa Coloma de Farners i la Bisbal d'Empordà acolliran les activitats

Promoure el coneixement i les disciplines científiques i tecnològiques entre els usuaris de les biblioteques públiques de les comarques gironines, amb aquest objectiu el Servei de Biblioteques de la Diputació de Girona presenta BiblioSTEAM, un projecte formatiu, transversal i interdisciplinari adreçat a tota la ciutadania, amb especial atenció als joves i a probables escletxes socials. 

La iniciativa, amb el suport de l'Associació Catalana per a la Divulgació Científica (ACDIC), aposta per desenvolupar unes activitats plurals i de qualitat que contribueixin a l'aprenentatge i al desenvolupament individual i col·lectiu de la ciutadania per esperonar-la a tenir un sentiment actiu i crític. 

Sis biblioteques públiques de les comarques gironines (Jaume Vicens i Vives de Roses, Pere Caner i La Cooperativa de Calonge i Sant Antoni, Manuel Vilà i Dalmau de Tossa de Mar, Joan Vinyoli de Santa Coloma de Farners i Lluïsa Duran de la Bisbal d'Empordà) participaran en aquesta primera edició. 

El projecte es materialitzarà en dues tipologies d'activitats, que arrencaran la setmana que ve, el divendres 9 de setembre, i es prolongaran en els propers mesos. Són les següents:

  • Cinc conferències de científics associats a l'ACDIC al voltant d'aspectes com la física quàntica, la tecnoètica, el canvi climàtic, l'astronomia o les vacunes, i que aniran itinerant per les biblioteques adscrites al projecte fins a finals de novembre (podeu consultar-ne la programació en el document PDF adjunt). La primera serà el divendres 9 de setembre a Tossa de Mar (19 h), sota el títol «Tecnoètica a través de la ciència ficció», a càrrec d'Antoni Fernández, de l'Institut de Ciències de l'Educació. L'entrada és gratuïta i no requereix d'inscripció prèvia.
  • Tallers de robòtica i programació, adreçats a infants i joves entre els sis i els setze anys, per generar i compartir coneixements i potenciar la inclusió social, i que es començaran a impartir el mes d'octubre. També són gratuïts, però en aquest cas sí que és necessària la inscripció perquè hi ha un màxim de setze places per activitat. Les inscripcions s'obriran en les properes setmanes i se n'informarà a través dels canals habituals (xarxes socials i web) de les biblioteques participants en els projecte. Aquestes activitats inclouen, entre d'altres, tallers de creació de videojocs en Bloxels, de robòtica en Lego We Do i Vex Go, de disseny 3D amb Tinkercard i de realitat virtual amb Tiltbrush. 

El projecte BiblioSTEAM s'engega amb el propòsit de dotar d'eines i recursos els ciutadans per relacionar-se i interactuar en una societat marcadament tecnificada i digital, i més encara arran de la pandèmia de la covid-19. D'aquesta manera, també es pretén potenciar la visió de la biblioteca pública com un espai social, d'aprenentatge i de cooperació. 

En paral·lel, la voluntat és incentivar l'interès pels documents científics i tecnològics per augmentar-ne el nombre de préstecs. En aquest sentit, les biblioteques rebran el suport de l'ACDIC en la tria i selecció de llibres i publicacions d'aquesta temàtica per tal d'actualitzar i millorar la col·lecció en aquestes disciplines. 

Documentació