Notícies

El Museu d'Art presenta la restauració de dues obres del fons de la Diputació

Foto : El Museu d'Art presenta la restauració de dues obres del fons de la Diputació

Aquest dijous ha tingut lloc al Museu d'Art de Girona l'acte públic de presentació del resultat de les restauracions de dos olis sobre tela: El cafè Vila (1877), de Jaume Pons Martí, i L'Onyar a Girona (1914), de Mela Muter. Es tracta de dues obres destacades de l'exposició permanent a les sales de pintura del segles XIX i XX del Museu d'Art de Girona i que formen part del fons d'art de la Diputació de Girona.

Els treballs de restauració i conservació preventiva, dirigits per la conservadora-restauradora del Museu d'Art, Elena Boix, i executats per la restauradora Laia Roca, s'han realitzat gracies a l'ajut de la Diputació de Girona, en el marc del programa anual de suport a la protecció, conservació i difusió del patrimoni cultural de les comarques de Girona.

L'acte ha comptat amb la participació d'Albert Piñeira, vicepresident segon i diputat de Cultura de la Diputació de Girona; Josep Manel Rueda, director de l'Agència Catalana de Patrimoni Cultural, i Carme Clusellas, directora del Museu d'Art de Girona. També hi ha intervingut la restauradora Laia Roca, que ha comentat els processos i resultats de la restauració de les dues pintures en les quals s'ha intervingut.

La restauració s'ha dut a terme in situ al taller de restauració del museu i els visitants interessats han pogut seguir el procés en directe, atès que les portes del taller han estat obertes durant el treball, fet que ha permès dialogar i interaccionar amb les persones que han tingut interès a apropar-s'hi.

L'Onyar a Girona (1914), obra emblemàtica de la pintora d'origen polonès Mela Muter, presentava aixecaments i pèrdues puntuals de pintura, així com descohesió entre els grans de pigment i els clivellats. És possible que el tipus de materials i la tècnica utilitzada per part de l'artista afavorissin l'aixecament de la pintura en alguns punts. Alguns d'aquests aixecaments presentaven risc de pèrdua immediat.

La intervenció s'ha centrat en la fixació i l'estabilització de la pintura, una neteja de la superfície i la protecció del revers per evitar l'acumulació de pols amb la col·locació d'un teixit microperforat transpirable i impermeable. La intervenció assegurarà l'estabilitat de la pintura, que probablement itinerarà, el proper març de 2022, per participar en l'exposició dedicada a dones artistes a Espanya del període 1804 a 1939, organitzada per l'Instituto Aragonés de Arte y Cultura Contemporáneos (IAACC Pablo Serrano) i que també es presentarà al Museu de Belles Arts de València.

El cafè Vila (1877), obra de Jaume Pons Martí, és una visió d'aquest singular cafè gironí que havia estat obert a la plaça del Vi de Girona.

L'obra presentava un enfosquiment generalitzat que no deixava observar els colors originals. Les anàlisis prèvies i les fotografies amb llum ultraviolada i amb llum infraroja han pogut determinar diferències notables respecte a com el veiem actualment -canvis de composició o una primera signatura tapada.

També ha servit per descobrir com treballava el pintor: s'ha pogut observar com utilitzava regle i llapis per traçar la perspectiva o com dibuixava primer el contorn de les figures amb el pinzell i després el pintava per dins. Els treballs de restauració de l'oli han consistit en la consolidació de cinc estrips que tenia la tela, una neteja química de la capa gruixuda de vernís, l'eliminació dels retocs antics, l'envernissat final com a protecció i el retoc cromàtic amb pigments de retoc de les llacunes estucades.

La neteja del vernís, que ha estat llarga i laboriosa, ha permès recuperar lluminositat i nitidesa en l'obra, que és avui un retrat, a manera de foto fixada, d'un dia qualsevol d'aquest històric cafè de Girona. Una imatge que ens transporta a finals del segle XIX, quan els cafès eren els espais de tertúlia i d'intercanvi d'idees entre els intel·lectuals del moment.