Notícies

La Diputació impulsa una prova pilot de reutilització de plàstics en mescles bituminoses a la carretera GIV-5132, a Fontcoberta

Foto : La Diputació impulsa una prova pilot de reutilització de plàstics en mescles bituminoses a la carretera GIV-5132, a F

Es tracta d'un sistema més sostenible per millorar el ferm, que permet consumir residus plàstics destinats a l'abocador i reduir la petjada de carboni

A la GIV-5132, s'aplica en dos trams d'uns 300 metres en total, fet que permetrà eliminar més d'una tona de plàstics i generar un estalvi de gairebé 1,5 tones de CO2 respecte a la mescla convencional

El diputat de Xarxa Viària de la Diputació de Girona, Jordi Xargay; el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Fontcoberta, Xavier Cros, i el conseller delegat d'Agustí y Masoliver, SA (AMSA), Lluís Agustí, han presentat aquest migdia la prova pilot de reutilització de plàstics en mescles bituminoses per millorar l'estat del ferm en dos trams de la carretera GIV-5132.

L'acte ha tingut lloc en una de les zones on s'estan portant a terme els treballs, just a l'entrada del nucli de Vilavenut, dins el terme municipal de Fontcoberta. En total, seran dues actuacions d'uns 300 metres a la carretera que uneix Banyoles i Galliners i que forma part de la xarxa de carreteres de la Diputació de Girona. 

El sistema utilitzat en la prova pilot, desenvolupat per AMSA en col·laboració amb l'empresa britànica MacRebur, ofereix una alternativa més sostenible a la convencional. Consisteix en la incorporació en les mescles bituminoses d'un additiu que prové dels residus plàstics de la recollida selectiva i que, fins ara, tenien com a únic destí final l'abocador o la incineració. Aquest additiu plàstic, degudament tractat i emmagatzemat, s'incorpora juntament amb els àrids i el betum a la mescladora i actua com a complement del betum.

D'aquesta manera, es troba una utilitat als plàstics que han esgotat la seva vida útil i que, per la seves característiques, són molt resistents a la descomposició. Alhora, es contribueix a reduir la petjada de carboni i l'emissió de gasos d'efecte hivernacle, i també a disminuir el consum de recursos naturals.

«No hi ha cap diferència, ni quant a aparença visual ni quant a qualitat, entre les mescles bituminoses que reutilitzen plàstics i les convencionals. A més, aquesta nova mescla té la garantia del certificat CE», ha subratllat Lluís Agustí, conseller delegat d'AMSA. 

La sostenibilitat, una prioritat per a la Diputació

La Diputació de Girona està totalment alineada amb l'Agenda 2030 de les Nacions Unides i amb els objectius de desenvolupament sostenible, els ODS, en totes i cadascuna de les accions que promou. Així ho ha remarcat el diputat de Xarxa Viària, Jordi Xargay: «Es tracta d'unes actuacions que ens permeten cobrir un doble objectiu. Per una part, millorar l'estat de dos trams d'una carretera de la Diputació amb irregularitats en el ferm i, de l'altra, fer-ho amb una metodologia més sensible amb el medi ambient. Si els resultats de la prova pilot són positius, lògicament ens podem plantejar fer-ho a més carreteres de la nostra xarxa viària».

Es calcula que una mescla bituminosa amb additius plàstics contribueix al reciclatge de tres quilos de plàstic per tona d'aglomerat col·locada. A més, aquest tipus de barreja redueix la petjada de carboni en quatre quilos de CO2 per cada tona d'aglomerat col·locada, segons s'ha determinat a partir dels assajos de control mediambiental realitzats per auditors externs. 

Tenint en compte aquests paràmetres, en aquesta actuació a la carretera GIV-5132 es podrà eliminar més d'una tona de residus plàstics (1.063,14 quilograms), que haurien acabat a l'abocador o incinerats. I, per altra banda, l'actuació suposarà un estalvi de 1.417,52 quilograms de CO2 respecte a una mescla bituminosa convencional. En total, s'han utilitzat 350 tones d'aglomerat.

Segons ha remarcat el responsable d'AMSA, la utilització d'aquest additiu plàstic no presenta cap inconvenient per a la reutilització d'aquestes capes de paviment en la fabricació de noves mescles asfàltiques a partir de l'àrid recuperat. 

Finalment, el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Fontcoberta, Xavier Cros, ha destacat que «estem satisfets que aquest pla pilot es porti a terme al nostre terme municipal. Considerem que es tracta d'un sistema amb molts beneficis mediambientals i per al nostre entorn». 

Les actuacions en els dos trams de la carretera GIV-5132, que es porten a terme entre avui i demà dimarts, tenen un cost total de 43.000 euros.