La diputada d'Educació i Joventut de la Diputació de Girona, Mònica Alcalà, ha estat aquesta setmana a Lisboa per conèixer de primera mà el model educatiu portuguès. El viatge ha estat organitzat per DIPLOCAT, la delegació del Govern de la Generalitat de Catalunya a Portugal i l'Aliança Educació 360.
L'objectiu de la visita ha estat veure com funcionen les escoles a temps complet, un dels elements que ha permès a Portugal reduir, de manera sostinguda, l'abandonament escolar i millorar-ne els resultats fins a situar-se en estàndards similars a la mitjana europea.
Les reformes que ha aplicat aquest país han implicat l'ampliació de l'horari d'obertura de les escoles de primer cicle de primària (dels 6 als 10 anys) fins a dos quarts de sis de la tarda i una diversificació de les activitats educatives del projecte educatiu. Amb això es pretenia contribuir a reforçar la base d'aprenentatges de primària, l'equitat en l'accés a l'educació no formal i l'ajustament entre els temps escolars i els laborals de les famílies.
Tot plegat també ha contribuït al fet que Portugal disposi actualment d'una escola pública poc segregada i amb una bona reputació social. La diputada Mònica Alcalà ha destacat que «aquesta política del país consistent a desplegar l'escola a temps complet es va adaptant, a més, a les característiques idiosincràtiques de cada part del territori».
La Diputació de Girona forma part de la comitiva com a institució integrant del DIPLOCAT. L'agenda del desplaçament ha inclòs trobades amb representants polítics, com l'exministra d'Educació de Portugal que va implantar les escoles a temps complet el 2005, Maria de Lurdes Rodrigues, que avui és rectora de l'Institut Universitari de Lisboa, i l'actual director general d'Educació, Pedro Cunha; amb alcaldes i altres càrrecs municipals, i amb tècnics i experts en l'àmbit educatiu.
La comitiva també ha visitat diversos projectes educatius a municipis del districte de Lisboa, com ara Cascais i Loures, on han pogut veure algunes de les activitats que s'hi desenvolupen.