Notícies

Es presenta a la Diputació de Girona un estudi sobre la distribució urbana de mercaderies a les comarques gironines

Foto : Es presenta a la Diputació de Girona un estudi sobre la distribució urbana de mercaderies a les comarques gironines</

Aquest matí s'ha presentat a la Diputació de Girona un estudi estratègic sobre la distribució urbana de mercaderies (DUM) pioner a la demarcació. La presentació ha anat a càrrec del president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer; el vicepresident primer de la corporació, Pau Presas; el president de la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG), Ernest Planas, i el vicepresident de la mateixa Federació i responsable del transport de mercaderies d'Asetrans, Eduard Ayach.

L'elaboració d'aquest treball neix d'una petició de la FOEG, atesa la necessitat de l'Associació de Transports de Girona (Asetrans) de disposar de dades reals i objectives sobre la situació de la distribució urbana de mercaderies a la demarcació de Girona. La distribució urbana de mercaderies és l'última part de la cadena de subministrament de mercaderies dins l'àmbit urbà.

Pel president Miquel Noguer, «tot i que aquesta és una activitat essencialment privada, té una gran incidència en l'activitat econòmica, que afecta especialment la mobilitat, el medi ambient i l'espai públic urbà. També és una activitat essencial per al sosteniment de la vida urbana, ja que dona suport a la majoria d'activitats i serveis que tenen lloc als nostres pobles i ciutats i té un impacte important en termes d'ocupació». Tot seguit, ha destacat: «Des de la Diputació de Girona hi col·laborem econòmicament i ens sumem a aquest projecte perquè la millora de la distribució urbana de mercaderies beneficia a tothom i ajuda a millorar la qualitat de vida de la ciutadania. Per això ho expliquem als municipis».

El punt de partida de l'estudi ha estat fotografiar la realitat del sector de la distribució de mercaderies en un espai territorial com la Costa Brava, que en els períodes estivals multiplica la població. Aquest creixement estacional dificulta la distribució urbana i alhora la fa encara més necessària, perquè de la mateixa manera que s'incrementa la població, s'incrementa la demanda de mercaderies.

Pel vicepresident Pau Presas, «l'objectiu d'aquest estudi és definir una estratègia comuna sobre la distribució urbana de mercaderies, adaptada a les característiques específiques de cada nucli urbà de les demarcacions de Girona. És per això que presentarem també l'estudi als alcaldes dels municipis que han format part d'aquesta diagnosi per tal d'impulsar un grup de treball que permeti consensuar estratègies conjuntes». I ha afegit: «Des de la Diputació volem explorar vies de treball per unificar criteris i racionalitzar l'espai urbà».

La diagnosi obtinguda a partir d'aquest treball ens mostra casuístiques diferents, però amb incidències comunes en tots els municipis: ocupació de voreres, ocupació de les zones de càrrega i descàrrega per part de vehicles privats, contaminació acústica, etc. Per poder arribar a aquesta diagnosi tan detallada, s'ha parlat amb el sector econòmic (hotelers, comerciants i empresaris en general) i amb el territori (representants polítics, responsables tècnics i policia local) a fi de contrastar visions que no sempre són coincidents.

En l'estudi s'han analitzat les zones de càrrega i descàrrega de 25 municipis, la major part de la Costa Brava, però també s'han inclòs les capitals de comarca per tenir una visió com més àmplia millor.

El vicepresident de la FOEG i responsable del transport de mercaderies d'Asetrans ha destacat que «la disparitat en les dades obtingudes ve donada per la manca d'homogeneïtat dels plans de mobilitat urbana i de les ordenances referents a la regulació de la circulació a la via pública, que no han facilitat l'establiment d'un criteri únic per millorar els serveis respectius en la distribució de mercaderies».

L'estudi destaca que els reptes principals de la mobilitat urbana són:

  • Reduir l'accidentalitat
  • Reduir la contaminació
  • Millorar l'espai públic
  • Garantir l'accessibilitat per a tothom
  • Millorar l'eficiència del sistema de mobilitat

En aquest sentit, Pau Presas ha remarcat: «Ara tenim la diagnosi i hem d'encaminar-nos cap a una reflexió conjunta que inclogui les administracions i també els operadors de transport i les empreses, tant receptores com emissores, que ens permeti dissenyar o homogeneïtzar els diferents criteris observats en el territori». I ha afegit: «I és cap aquí on ens encaminem. Ara presentem l'estudi i seguidament a aquesta roda de premsa hem convocat els alcaldes i alcaldesses dels municipis que hi han participat per tal de presentar-los el resultat i explorar vies de treball que ens permetin unificar criteris i racionalitzar l'espai urbà».

L'estudi ha estat realitzat per la consultora Q-Global de la Costa Brava centre, encomanat per la FOEG i amb la participació de la Diputació de Girona. La consultora ha recollit les dades de diferents municipis de la Costa Brava per tenir una fotografia real del que passa en el territori pel que fa a la distribució de mercaderies en els períodes estivals. L'objectiu final és conscienciar els municipis de la necessitat de disposar d'unes directrius comunes (ordenances, plans de mobilitat, horaris de descàrrega...) a tots els municipis per tal de facilitar la distribució de mercaderies.

Documentació

Presentació DUM DG 26/04/2022