Notícies

El president de la Diputació, en la inauguració de la remodelació del Museu Tresor de la Catedral de Girona

Foto : Fotos: E. Kelele

El projecte n'ha inclòs la reforma integral i el replantejament de tot el discurs expositiu per realçar la seva peça cabdal, el Tapís de la Creació

Tres anys després que es comencés a idear el projecte, el nou Museu Tresor de la Catedral de Girona s'ha inaugurat aquest divendres al matí, en un acte que ha comptat amb la presència del president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer. L'equipament s'ha remodelat completament, ha guanyat fins i tot una sala -se n'ha passat de quatre a cinc- i ha concebut un nou discurs museogràfic amb l'objectiu de donar preeminència al Tapís de la Creació, una joia de l'art tèxtil romànic, única en el seu gènere. 

En la seva intervenció, Miquel Noguer ha destacat que «el Tapís de la Creació fins ara havia passat massa desapercebut més enllà de Girona i, fins i tot, per a molts gironins. Ara llueix amb tota la seva esplendor, en un nou espai que contribueix a dignificar-lo i a posar-lo en valor i en la consideració que es mereix».

«Atorgar aquesta monumentalitat al Tapís de la Creació ha comportat una reconversió global de tot el museu. Ha estat un llarg recorregut que ha comportat un esforç econòmic, que l'Església i els seus fidels han fet possible amb el ple suport de les administracions públiques. Perquè aquest és un patrimoni que supera creences», ha recalcat el president de la Diputació. 

En l'acte d'inauguració, que ha tingut lloc a la nau gòtica de la catedral i ha inclòs una visita al museu, també hi han participat el bisbe de Girona, Francesc Pardo; l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; la delegada del Govern de la Generalitat a Girona, Laia Cañigueral, i el president del Capítol de la Catedral de Girona, Jaume Julià. 

El nou Museu Tresor

El projecte es va començar a idear l'any 2018 i no es va poder materialitzar fins a l'octubre passat a causa de la pandèmia de la COVID-19. Les obres, que han costat un milió d'euros, han tingut una durada de sis mesos. 

El nou Museu Tresor ha canviat totalment de fisonomia. Les parets ja no són de pedra vista, sinó blanques per guanyar lluminositat, i el visitant no hi accedirà per la banda de l'escalinata, sinó directament des de la catedral. A tot això, la nova narració expositiva ha comportat remoure totes les peces de la col·lecció i, a partir d'ara, se n'hi exposaran la meitat que abans (de vuitanta a quaranta), «les més representatives del patrimoni catedralici». 

Ara, d'entrada, la primera sala està dedicada a la catedral romànica. Entre d'altres, s'hi mostrarà patrimoni de la comtessa Ermessenda, promotora del temple, o l'arqueta d'Hixam. Aquí, el protagonisme el tindrà el manuscrit medieval del Beatus. 

La segona sala, seguint el recorregut històric de la catedral, gravitarà al voltant del temple gòtic. En aquest espai, s'hi exposa l'escultura de sant Carlemany. 

La sala del Tapís de la Creació

La tercera sala, al centre del museu, estarà dedicada al Tapís de la Creació, restaurat recentment també pels especialistes del Museu Tèxtil de Terrassa. El brodat romànic ocupa íntegrament aquest espai, preservat per un sol vidre d'uns sis metres d'alçària per tres i mig d'amplada. Des d'aquí, el visitant passarà a una altra sala (la quarta) on es projectarà un audiovisual que li explicarà la història i els detalls del tapís. 

L'última de les sales del museu, la que s'ha guanyat, ocupa part de la torre Cornèlia, situada a un dels extrems de l'edifici. S'hi mostraran peces relacionades amb el culte i l'aixovar litúrgic del patrimoni catedralici. 

Les obres de remodelació del Museu Tresor de la Catedral de Girona també han permès renovar les sales destinades a dipòsit, on es custodien les més de mil tres-centes peces i obres que formen part del fons catedralici i que ara es catalogaran en format virtual.