Notícies

El Consorci de les Vies Verdes de Girona rep 5.000 euros de l'Obra Social "la Caixa" per a la millora de la inclusivitat

Foto : El Consorci de les Vies Verdes de Girona rep 5.000 euros de l'Obra Social "la Caixa" per a la millora de la inclusivitat

·    L'aportació econòmica de l'Obra Social "la Caixa" per aquest 2019 es destinarà a la millora de la circulació en un tram de via verda, que s'uniformitzarà i del qual s'eliminaran els desnivells

·    El tram on s'aplicaran aquestes millores és el comprès entre el carrer Emili Grahit i el Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona dins el terme municipal de Girona

·    L'objectiu principal de les millores és que les persones amb discapacitat visual puguin circular per la via verda sense dificultat
   


Aquest matí, al CaixaForum Girona, ha tingut lloc la signatura que ha formalitzat la col·laboració de l'Obra Social "la Caixa" amb el Consorci de les Vies Verdes de Girona, ens local adscrit a la Diputació de Girona, per aquest any 2019. En l'acte hi han participat el diputat delegat i president del Consorci de les Vies Verdes de Girona en funcions, Albert Gómez; el director d'institucions de la direcció territorial Catalunya de CaixaBank, Joaquim Macià; la directora de banca d'institucions de Caixabank a Girona, Gemma Batlle, i el director de banca d'institucions de Caixabank a Girona, Ivan Tibau.

L'Obra Social "la Caixa" aportarà 5.000 euros al Consorci de les Vies Verdes de Girona per a la millora de la inclusivitat en un tram de la seva xarxa de ruta pedalable, al seu pas per Girona.

Actualment aquest tram ja es troba adaptat per a persones amb discapacitat visual. Pioner a las comarques gironines, el recorregut, que transcorre des del centre del municipi de Girona (a la plaça dels Països Catalans) fins al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, té una llargada d'1,3 quilòmetres i va ser adaptat el juliol de 2018.

Al llarg d'aquest temps de funcionament, s'ha detectat la necessitat de reforçar el tram per uniformitzar-lo i millorar, així, la circulació de totes les persones. L'aportació de l'Obra Social "la Caixa", signada avui, es destinarà, doncs, a eliminar les irregularitats existents, principalment en el sòl, provocades pels bassals i les tapes de registres que s'utilitzen pel manteniment de serveis públics. Fins ara, s'havien intentat formigonar aquests elements per eliminar els desnivells, però es va constatar que calia una altra solució per aconseguir que les persones cegues o amb baixa visió poguessin seguir el traçat sense dificultats. Les obres de millora han iniciat avui la seva execució.

Les mesures inclusives que es van instal·lar en aquest tram el 2018, dissenyades per una empresa especialitzada en accessibilitat visual, van ser el sòcol guia (senyalització horitzontal) , els panells verticals tipografiats amb braille (senyalització vertical) i els semàfors sonors instal·lats a les parades de bus dels punts d'inici i de fi de la ruta. A més, s'està treballant en una aplicació mòbil gratuïta, anomenada «Vies GI accessible», que estarà adaptada tant per a Android com per a IOS i que donarà informació en diferents idiomes sobre què són les Vies Verdes, la seva història i els trams en concret: el seu patrimoni natural i cultural.

Segons declaracions del president del Consorci de les Vies Verdes en funcions, Albert Gòmez, el fet de fer les Vies Verdes accessibles per a tothom «és una línia de treball que estem intentant potenciar des de fa molts anys al Consorci». A més, assenyala que l'objectiu dels trams adaptats per a persones amb discapacitat visual «és intentar que les persones cegues o amb baixa visió puguin ser absolutament autònomes, acompanyades d'un bastó o un gos pigall, i puguin gaudir per si soles del paisatge: dels elements sonors, de la tranquil·litat, de tot el que pot oferir la via verda».

Tot i que les Vies Verdes són per definició accessibles, des del Consorci a Girona treballen perquè ho siguin al màxim. L'Obra Social "la Caixa" fa anys que hi col·labora amb la compra de bicicletes adaptades, entre d'altres. Actualment l'objectiu és que aquestes siguin, a més, inclusives, per tal que el màxim de gent en pugui gaudir i que cap col·lectiu en quedi fora. La fita és que més endavant totes les noves vies verdes que s'executin ja incorporin aquests tipus de mesures inclusives.