Notícies

Girona estrena un sistema nou de difusió cultural integrat amb els municipis i els agents privats de l'àrea urbana

Foto : Fotògraf: Miquel Millan

L'objectiu és aglutinar en un web els actes i l'oferta formativa cultural de Girona i nou municipis més

L'Ajuntament de Girona ha presentat aquest migdia la plataforma Girona Cultura (girona.cat/cultura), el nou sistema de difusió cultural de l'àrea urbana de Girona, amb l'objectiu d'aglutinar en un punt únic els actes i l'oferta formativa cultural dels municipis de Bescanó, Celrà, Fornells de la Selva, Girona, Quart, Salt, Sant Gregori, Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter i Vilablareix.

L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; el vicealcalde i regidor de Cultura de l'Ajuntament de Girona, Quim Ayats, i el tècnic responsable de l'Oficina de Foment de les Arts, Aniol Casadevall, han presentat aquest migdia la nova plataforma en una roda de premsa. A l'acte, celebrat a El Modern, també hi havia representants dels diferents municipis, així com dels equipaments culturals de la Generalitat de Catalunya a Girona, de la Diputació de Girona i del Consell Comarcal del Gironès, entre altres professionals del sector.

«Pensàvem que des de l'Administració podíem ajudar a millor la competitivitat del sector privat cultural, donant eines als professionals per millorar els seus projectes i les seves creacions. La cultura a vegades no es concep com un sector econòmic, però sí que ho és. A Girona ho teníem clar, i hem treballat a fons per millorar la competitivitat de les empreses del sector cultural. Ara presentem aquesta eina, que ens permetrà treballar en comú; és una eina per a tots», ha dit l'alcaldessa. 

D'altra banda, el vicepresident i diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Albert Piñeira, que no ha pogut assistir a la presentació, ha explicat, en finalitzar, que «les comarques gironines gaudeixen d'una àmplia, variada i completa oferta cultural, que tant des de les administracions com des del sector privat es posa a l'abast de la ciutadania». Però aquest conjunt de propostes i activitats, ha afegit, «a vegades no ha tingut la suficient difusió per donar-se a conèixer, per arribar a nous públics, per projectar-se, i aquest és el repte que té la societat de la comunicació: crear les eines necessàries per facilitar la difusió, que el públic receptor tingui instruments al seu abast, que es puguin consultar de manera fàcil i ràpida, per buscar i per rebre aquelles activitats que poden ser del seu interès». Piñeira també ha dit que amb aquest projecte es treballa «per impulsar el sector de les indústries culturals i creatives, perquè esdevingui un dels eixos vertebradors d'especialització econòmica del territori gironí».

El vicealcalde Quim Ayats ha dit en la presentació: «Avui comença una nova etapa, en la qual, a través d'administracions i sector privat es vol impulsar aquesta eina, per assolir noves funcionalitats que donin resposta a les necessitats del sector cultural», i ha afegit que s'ha posat en valor «la campanya de comunicació sota el lema "Cultura a tot arreu", que és tota una declaració d'intencions, que amplia la marca "Girona Cultura" més enllà de la ciutat de Girona, cap als municipis de l'àrea urbana». I ha conclòs dient que «És gràcies a l'esforç conjunt i a les sinergies que avui podem posar en marxa aquesta iniciativa, exemple de bona feina, d'èxit assegurat».

La nova plataforma Girona Cultura està formada per cinc apartats, on la ciutadania podrà trobar de manera unificada tota l'oferta cultural de Girona i el seu entorn: agenda d'activitats, agenda formativa cultural, mediateca amb continguts audiovisuals dels creadors i agents professionals del territori, la pàgina de la targeta Girona Cultura amb activitats especials i descomptes, i Girona Crea, enfocada al públic professional.

En aquest darrer espai, els creadors trobaran recursos com ara un directori de professionals del sector, una xarxa d'espais disponibles per a la creació i exhibició i convocatòries de subvencions i ajuts. En aquest sentit, Girona Crea vol esdevenir el portal de referència per als professionals culturals, alhora que Girona Cultura, la referència dels públics culturals de l'àrea urbana.

«Cultura a tot arreu»

Per tal de donar a conèixer la plataforma i la seva eina de gestió, s'ha llançat una campanya de comunicació amb el nom de «Cultura a tot arreu». Aquest lema vol recollir la idea d'ampliació de la marca Girona Cultura més enllà de la ciutat de Girona, cap als municipis de l'àrea urbana. Alhora, es vol incidir en el fet que la cultura no inclou només l'exhibició, sinó també els cursos i els tallers de formació artística i de divulgació cultural, els continguts audiovisuals i el conjunt d'activitats culturals i econòmiques dels professionals.

Les dades de Girona Cultura durant el 2022

Durant l'any 2022, la marca Girona Cultura va fer difusió d'un total de 2.662 activitats a través dels seus canals de comunicació. L'antiga agenda de Girona Cultura va tenir gairebé 260.000 visites, amb 82.000 usuaris únics. Per la seva banda, les xarxes socials de Girona Cultura sumen 14.000 seguidors, i cada setmana s'envien al voltant de 85.000 correus a les diferents persones subscrites als butlletins d'activitats culturals classificades per àmbits.

Aquesta eina és fruit del treball efectuat des de 2019 en el marc del PECT-ICC d'Indústries Culturals i Creatives de Girona i entorn territorial. La plataforma és la darrera de les actuacions previstes de desenvolupament en el marc del PECT-ICC. Ara ha passat a gestionar-se a través de l'Oficina de Foment de les Arts, el nou dispositiu de suport al sector professional de l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament de Girona, que gestiona les subvencions de suport al sector, el banc d'equipaments, els assessoraments artístics i la nova plataforma Girona Cultura.

Documentació