Notícies

Presentació del llibre Mirades a la col·lecció: Una lectura contemporània a 100 anys de fotografia (1860-1960)

Foto : Fotògraf: Eddy Kelele

INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, presenta el llibre Mirades a la col·lecció: Una lectura contemporània a 100 anys d'imatges (1860-1960)

Taula rodona amb els articulistes del llibre, moderada per la coordinadora de la publicació: «Mirar fotografia antiga avui» 

L'obra es compon de textos de Mariona Comellas, Quim Curbet, Quim Espanyol, Cristina Garcia, Rosa Maria Gil, Josep Maria Fonalleras, Cristina Masanés, Imma Merino, Lluís Muntada, Adrià Pujol, Marta Segarra, Eva Vàzquez i Mercè Vila

Aquest dimarts 7 de febrer ha tingut lloc la presentació del llibre Mirades a la col·lecció: Una lectura contemporània a 100 anys de fotografia (1860-1960). La presentació i la posterior taula rodona s'ha fet a l'aula magna de la Casa de Cultura, i ha comptat amb la participació del vicepresident segon i diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Albert Piñeira; la cap d'INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, Natàlia Navarro; la coordinadora de Mirades a la col·lecció: Una lectura contemporània a 100 anys de fotografia (1860-1960), Àngels Miralles, i els articulistes Eva Vàzquez, Adrià Pujol i Mercè Vila.

Mirades a la col·lecció: Una lectura contemporània a 100 anys d'imatges (1860-1960) consisteix en una selecció de 325 fotografies antigues, en blanc i negre, de deu fons i col·leccions d'INSPAI. Moltes de les imatges són d'autoria desconeguda, i d'algunes es desconeix el lloc i el moment en què es van captar. Totes, però, tenen la particularitat que, per la seva espontaneïtat, captiven l'observador. S'acompanyen dels textos de tretze autors aliens a l'àmbit de la fotografia, que rellegeixen aquestes imatges amb una òptica actual. Són Mariona Comellas, Quim Curbet, Quim Espanyol, Cristina Garcia, Rosa Maria Gil, Josep Maria Fonalleras, Cristina Masanés, Imma Merino, Lluís Muntada, Adrià Pujol, Marta Segarra, Eva Vàzquez i Mercè Vila. 

El vicepresident Albert Piñeira ha destacat que «amb el debat de la taula rodona «Mirar fotografia antiga avui» hem pogut copsar de viva veu les reflexions d'algunes de les autores i autors dels textos de la publicació que hem presentat. Reflexions i plantejaments que pivoten al voltant de la qüestió central de l'obra: la relectura des d'una òptica actual sobre imatges antigues, sobre fotografies analògiques que abasten un segle, des de 1860 a 1960. De fet, la taula rodona que tant bé ha conduït Àngels Miralles és un format que permet incentivar el debat i l'interès per la fotografia de forma amena i divulgativa. I més quan es fa amb la presència de dues autores i un dels autors dels textos del llibre acompanyats de la coordinadora de l'edició, juntament amb el fotògraf Josep Ma Oliveras, encarregats els dos de seleccionar les imatges».

«Ha estat interessant escoltar el procés de treball que ha dut aquestes autores i autors a les reflexions plantejades en el llibre, partint d'uns supòsits i d'unes qüestions inicials tals com saber com s'ha dut a terme la seva mirada sobre la selecció d'imatges d'INSPAI i què els va dur a seleccionar les fotos que han seleccionat. I, en un àmbit més genèric, quin sentit té mirar fotografia antiga avui i com (re)connectar el lector amb la fotografia antiga, en una societat saturada d'imatges», ha afegit Añbert Piñeira.

Tota imatge reflecteix una manera de veure, i no n'hi ha cap que sigui casual. El fotògraf fixa la mirada, escull la composició i prem el disparador. Però en aquest llibre la mirada protagonista no és la del fotògraf, sinó la de veus allunyades de l'àmbit de la fotografia; autors d'àmbits professionals diversos (el periodisme, la història, la narrativa, la poesia, l'arquitectura i l'art, entre d'altres) que han estat convidats a fer una lectura personal i contemporània d'imatges del període 1860-1960. 

Les fotografies estan protagonitzades per mirades; instants de felicitat, equilibris, identitats, grups, avantpassats, multituds, escenes, contrallums, sororitats, absències i dualitats. Josep Maria Oliveras, fotògraf, i Àngels Miralles, gestora cultural, han seleccionat les imatges a partir de 40.000 fotografies de deu fons i col·leccions d'INSPAI: Fons Lluís Hugas i Grau, Fons Lobo Serra Batlle, Fons Rafael Vilarrubias, Col·lecció Joaquim Cabezas, Col·lecció Pagès Fuertes, Fons Valentí Fargnoli, Fons Martí Roura, Col·lecció Josep Maria Vila, Fons i Col·lecció Emili Massanas i Burcet, Col·lecció Quim Giró i Fons Iglesias-Xifra. 

El projecte Mirades neix amb la voluntat de (re)llegir els fons i les col·leccions d'INSPAI amb l'òptica d'avui dia. Més enllà del llibre imprès en paper, que ja és a la venda a les llibreries, amb un preu de 27 euros, també podeu seguir els continguts a les xarxes socials, que es podran seguir per Instagram i Facebook amb les etiquetes #miradesINSPAI i #miradesfotografia. 

Tercer volum de la col·lecció «Cent Anys d'Imatges»

Mirades a la col·lecció és el tercer volum de la col·lecció «Cent Anys d'Imatges», que ofereix lectures transversals i temàtiques dels fons d'INSPAI amb la voluntat de difondre la memòria històrica fotogràfica de les comarques gironines. Iniciada l'any 2005 amb Dones: Els fons de l'Arxiu d'Imatges Emili Massanas i Burcet, va tenir continuïtat el 2007 amb De retratistes a fotògrafs: Els fons de l'Arxiu d'Imatges Emili Massanas i Burcet
INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, és un servei públic especialitzat en la recollida, el tractament, la conservació, la difusió i la creació de la imatge. Un dels seus objectius principals és preservar i difondre la memòria històrica fotogràfica i audiovisual de les comarques gironines. En aquesta línia s'emmarca la col·lecció de publicacions «Quaderns de Fotografia», amb deu volums dedicats a alguns dels fotògrafs més rellevants dels fons de la institució, com ara Pablito, Joan Comalat, Rafael Vilarrubias, Dani Duch, Miquel Ruiz Avilés, Pep Iglésias, Valentí Fargnoli i Emili Massanas, divulgador de la fotografia i col·leccionista gràcies al qual es van constituir els fons i col·leccions d'INSPAI.