El diputat de Suport a Entitats Locals, Josep Maria Bagot, n'ha fet l'obertura detallant com funciona el Servei d'Assistència als Municipis per a la Gestió de Cementiris i Serveis Funeraris de la Diputació, creat l'any 2018
«Taxes, preus públics i prestacions patrimonials no tributàries. Expedient d'aprovació de l'ordenança fiscal del servei de cementiri» ha estat el títol de la segona sessió del X Seminari Ramon Massaguer d'Actualització Jurídica i Dret Local, que ha tingut lloc aquest divendres al matí de forma telemàtica.
La benvinguda ha anat a càrrec del diputat de Suport a Entitats Locals, Josep Maria Bagot, que ha explicat per què es va crear i com funciona el Servei d'Assistència als Municipis per a la Gestió de Cementiris i Serveis Funeraris de la Diputació de Girona: «Es va dissenyar com un servei integral, on els ajuntaments poden sol·licitar els diferents recursos que es presten en funció dels seus requeriments i amb preferència per la prestació de serveis als municipis de menor capacitat econòmica i de gestió».
En l'actualitat i després de quatre anys de funcionament, per exemple, 63 municipis de les comarques gironines utilitzen l'aplicació informàtica per a la gestió del cementiri (GesCem) i 38 han aprovat o modificat el reglament del servei de cementiri sobre la base del model elaborat des de la corporació.
A més, des del 2019, aquest suport tècnic s'ha complementat amb ajudes econòmiques per a inversions municipals en cementeris que, des d'aquest any, són per a municipis de població igual o inferior a 1.500 habitants.
En aquest sentit, les ponències programades han intentat orientar les persones inscrites (personal dels ens locals de la demarcació) i resoldre els dubtes al voltant d'aquesta matèria, també amb l'aplicació de casos pràctics.
Els ponents
La sessió l'ha obert Sebastià Martínez de Trincheria, cap de Gestió Tributària de l'Ajuntament de Girona i professor associat de l'àrea de dret financer i tributari de la Universitat de Girona. S'ha encarregat de refrescar el marc normatiu d'aplicació i presentar els models de documents que han de formar part de l'expedient d'aprovació o de modificació de l'ordenança fiscal del servei de cementiri i que han d'ajudar a millorar la gestió econòmica del servei.
En la segona part, Albert Navarro ha presentat una guia per elaborar l'ordenança fiscal del servei de cementiri. L'objectiu és que pugui oferir aclariments i propostes per omplir correctament tots els models de documents. La seva intervenció ha estat acompanyada d'una part més pràctica, que ha anat a càrrec de Roser Malagelada, tècnica del Servei d'Assistència i Cooperació als Municipis de la Diputació.
El X Seminari Ramon Massaguer d'Actualització Jurídica i Dret Local està organitzat per la Diputació de Girona. Consta de set sessions, que fan especial èmfasi en les darreres modificacions legals i jurisprudencials que afecten les entitats locals.