Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Canvi climàtic o canvi global?
Descripció breu:
Ja ens han explicat moltes vegades què és el canvi climàtic, però: Què és el canvi global? És el mateix? Quin és més important? Què podem fer nosaltres? Aquest taller ens permetrà fer-nos una idea pròpia dels problemes ambientals més populars del segle XXI mitjançant experiments i demostracions.
Lloc o equipament:
L'activitat es desenvoluparà a l'aula o laboratori dels centres escolars de la demarcació de Girona.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h
Preu/alumne original:
4 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
2.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Entendre la idea d'equilibri que regeix el nostre planeta (teoria Gaia);
2. Diferenciar el canvi climàtic del canvi global;
3. Comprovar de manera interactiva algunes de les conseqüències del canvi global;
4. Conscienciar d'un problema real i un gran repte present i entendre per què es parla més d'un concepte que de l'altre.
Descripció de l'activitat:
L'activitat està adaptada a educació primària, fet que implica petites variacions en els conceptes explicats i la metodologia emprada per tal d'adaptar-la al nivell en qüestió. Aprendrem a diferenciar canvi climàtic i canvi global a partir d'una presentació. Seguidament, a partir d'un experiment amb un aquari de vidre observarem què succeeix a la Terra amb els corrents oceànics i com aquest efecte contribueix a l'equilibri del planeta. Crearem diòxid de carboni a partir d'una reacció entre bicarbonat i vinagre, i n'observarem les efectes en un recipient.
Materials utilitzats:
Presentació digital, fitxes i joc de taula sobre les causes i conseqüències del canvi global i del canvi climàtic, peixera de vidre i elements per representar els corrents oceànics (bombeta 100 W, allargador, paper de cel·lofana vermell, colorant blau, gel, bicarbonat, vinagre i conquilles de diferents organismes.
Mecanismes d'avaluació:
Una vegada finalitzada l'activitat, la Diputació lliura una enquesta de valoració als professors i Xatrac en lliura una altra als monitors.
L'equip educatiu es reuneix per valorar i avaluar els resultats de les enquestes sobre l'activitat realitzada pel que fa a l'organització, els continguts, la metodologia i els materials. S'obre una fitxa d'observacions en la qual es recullen els aspectes que cal millorar.
Observacions:
Aquesta sessió es pot desenvolupar a qualsevol aula. Nosaltres ens encarreguem de portar tot el material de laboratori.