Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
El retaule del segle XXI
Descripció breu:
Què tenen en comú els feeds d'Instagram i un retaule del segle XV? Qui eren els influenciadors de l'edat mitjana? Com seria un retaule de la nostra època? Presentem un taller d'experimentació per equips en què els alumnes construiran el seu retaule del segle XXI, seguint les pautes dels tallers antics: tècnica, materials, iconografia, atributs... Però els protagonistes del retaule ja no seran sants cristians, sinó els personatges més rellevants de la seva realitat. Us atreviu a elaborar un retaule sobre la Billie Eilish o en Harry Styles?
Lloc o equipament:
Museu d'Art de Girona.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: No
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
2 hores.
Preu/alumne original:
4.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
2 €
* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.
Objectius:
1. Proporcionar un espai per a l'expressió oral i la cooperació entre els alumnes.
2. Utilitzar elements de la col·lecció permanent del Museu (els retaules) com a eina de reflexió entre el passat i el present.
3. Acostar el públic adolescent al museu i aconseguir que valori el patrimoni cultural que s'hi custodia. 4.
Fomentar el pensament crític i compromès a través de l'observació dels fenòmens artístics d'èpoques passades.
5. Promoure la creativitat i desenvolupar un projecte artístic per conèixer eines i tècniques.
Descripció de l'activitat:
El retaule del segle XXI és una activitat específicament creada per a joves d'entre 14 i 16 anys (3r i 4t d'ESO) que vol posar al centre de l'experiència no tant el museu o la seva col·lecció, sinó l'alumne i la seva realitat. A través d'aquesta proposta, es busca crear un espai de reflexió, anàlisi i visió crítica sobre les imatges i el seu paper articulador de la societat en el passat per mitjà dels retaules i en el present per mitjà de xarxes socials com Instagram. Amb el debat i la formulació de preguntes obertes, es discutirà les semblances entre l'organització d'un retaule i el feed d'Instagram de cadascun dels alumnes, fent notar les connexions i el poder de les imatges entre societats tan allunyades en el temps. En la segona part de l'activitat es proposa la creació d'un taller pràctic en què els alumnes, treballant per equips, elaboraran el seu retaule del segle XXI.
Materials utilitzats:
Dossier per al professorat, fotografies, revistes i diaris, làmines de cartó ploma, pintura al tremp i material de suport a l'activitat.
Mecanismes d'avaluació:
Enquestes per al professorat i les educadores.
Observacions:
El grup podrà endur-se els retaules que hagi creat al taller.