Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Descobrim les fibres experimentant amb el paper
Descripció breu:
Es fa un viatge sensorial per les fibres, les eines de paperaire i el paper. Coneixerem algunes fibres en diferents estats (en flor, en planxa, en polpa, fetes paper). Experimentarem (esparracant, mullant, doblegant, pintant) amb els papers més habituals de la vida quotidiana; jugarem a ser fibres durant una estona i en farem un ball. Farem un mural artístic amb polpa de paper entre tot el grup que us endureu a l'escola.
Lloc o equipament:
Molí de la Farga. Edifici de l'antiga farga d'aram i molí paperer Escatllar.
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: No
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: No
Cicle superior: No
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h
Preu/alumne original:
5.65 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
3.15 €
* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.
Objectius:
1. Explorar amb els més petits el món de les fibres, del cotó, del paper. 2. Despertar la curiositat envers el paper, les seves característiques i qualitats.
3. Fomentar el pensament deductiu a partir de l'experiència directa.
4. Introduir el concepte de matèria primera que es pot convertir en un producte.
5. Educar en l'ús sostenible del paper.
6. Desenvolupar el joc simbòlic.
Descripció de l'activitat:
Experimentem amb les fibres que usem més al molí (cotó, jute, lli) i amb objectes que se'n deriven, com llençols, roba, saca, espardenyes.
Simulem ser fibres en diferents situacions. Juguem i experimentem amb diferents papers de la vida quotidiana (esparracant-los, tirant-los enlaire, pintant-los). Escoltem i investiguem els sons del molí mentre un educador fa paper. Coneixem el cotó en diferents estats (en flor, en planxa, en polpa, fet paper). Mirem com es comporten les fibres refinades i les no refinades. Entre tot el grup fem un mural amb pastes de colors que es podran endur.
Materials utilitzats:
- Eines del paperer: forma, saials, tina. - Flor de cotó, cotó en planxa, polpa de cotó, paper de cotó. - Mostra de fibres papereres: cotó, espart, cànem, jute. - Mostra de productes fets amb fibres vegetals: espardenyes, roba, saques, llençols, cordes, etc. - Mostra de papers quotidians: de regal, de cuina, higiènic, etc. - Petits recipients per a l'aigua i per a la pintura. - Pintures aptes per a ús infantil, pinzells i davantals.
Mecanismes d'avaluació:
Enquesta que proporciona Indika; avaluació de la dinàmica de grup durant el transcurs de l'activitat (evolució dels nivells d'atenció, concentració en les
tasques, participació proactiva); avaluació oral que en fa el grup.
Observacions:
Proposem una experiència amb què es desperten i es treballen tots i cadascun dels sentits. És a partir de l'experiència sensorial que es provoquen les deduccions i el raonament de l'alumnat per acostar-lo al món de les fibres vegetals, del paper i de l'espai propi del molí.