Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Un bol de ceràmica
Descripció breu:
Al Museu podem veure objectes d'ús domèstic: guardioles, càntirs, utensilis de cuina, per a l'aigua... i altres tan curiosos que ens faran preguntar: per a què serveixen? Veurem que cada objecte s'ha adaptat a la funció que ha de complir. Al taller farem una peça de ceràmica en tres dimensions: un bol, una peça que fem servir cada dia per esmorzar i de la qual, probablement, no coneixem la feina que hi ha al darrere.
Lloc o equipament:
Terracotta Museu.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària:
Educació secundària:
Cicles formatius: No
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h
Preu/alumne original:
7 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.
Objectius:
1. Introduir els alumnes en el món de la ceràmica a través d'un objecte quotidià i utilitzar tècniques pròpies de la ceràmica per crear una peça funcional. 2. Acostar peces tradicionals que han deixat de ser tan presents en el dia a dia, però que formen part de la nostra història i del nostre imaginari.
Descripció de l'activitat:
Al Museu podem veure molts objectes d'ús domèstic: guardioles, càntirs, utensilis de cuina, per a l'aigua... i altres tan curiosos que ens faran preguntar: per a què serveixen? Veurem que cada objecte s'adapta a la funció que ha de complir. Mirarem quines són les peces que poden contenir sòlids i líquids, i ho compararem amb avui. També reflexionarem sobre si les peces tenen un sol ús o es poden fer servir més vegades. Observarem com estan fetes, si els ha calgut un motlle, si han estat elaborades amb torn o fent ús d'alguna altra tècnica de modelatge. Al taller per poder fer el cos del bol aprendrem a fer servir motlles de premuda, una tècnica de la qual a la Bisbal en deien l'apretón. Agafarem un motlle de guix amb la forma de la peça desitjada i, a poc a poc, l'anirem omplint amb trossets d'argila per fer les parets, els quals ajuntarem amb barbotina.
Materials utilitzats:
Argila i motlles de guix.
Mecanismes d'avaluació:
S'estableixen els mecanismes d'avaluació permanent del projecte educatiu i de les activitats, les quals preveuen l'avaluació inicial, l'avaluació del procés de l'activitat i l'avaluació final. Es faran enquestes a alumnes, professors i educadors (vegeu el projecte educatiu i l'annex 10: models d'enquesta). Es recolliran les dades de les diferents avaluacions, qualitatives i quantitatives, a través del buidatge de les enquestes i l'elaboració de gràfiques estadístiques per fer les propostes de millora.
Observacions: