Programa 2024-2025
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Abans del paper: papir i jeroglífics
Descripció breu:
La necessitat de comunicar les emocions, el coneixement, la nostra visió del món, etc. ja la van experimentar els nostres avantpassats més llunyans. Abans de la invenció del paper, moltes cultures van buscar en el seu entorn materials que els permetessin llegar el seu coneixement: els egipcis van trobar la planta del papir a les vores del Nil... Ens endinsem en la cultura egípcia tot reproduint un papir i traduint el nostre nom en jeroglífics.
Lloc o equipament:
Molí de la Farga. Edifici de la farga d'aram i molí paperer Escatllar.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: No
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: No
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h 30 min
Preu/alumne original:
7.25 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
4.75 €
* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.
Objectius:
1. Conèixer l'origen dels precursors del paper: papir, paper amate i pergamí. 2. Explicar la ruta del paper: des de la Xina fins a Occident. 3. Ajudar a comprendre els principis de l'escriptura jeroglífica; el llenguatge dels símbols. 4. Entendre els processos d'estampació i reproducció múltiple. 5. Valorar l'estètica del treball.
Descripció de l'activitat:
Primera part: conte teatralitzat de la ruta del paper.
S'experimenta amb els precursors del paper. S'explica el sentit dels jeroglífics i de l'estètica per als egipcis; es decora un full fabricat al molí i es tradueix el nom de cada participant en jeroglífics. Segona part: manufactura d'un succedani del papir utilitzant pellofes de panotxa de blat de moro mentre s'expliquen característiques i usos dels antics papirs.
Materials utilitzats:
- Mostres de precursors del paper: papir, paper amate, pergamí. - Pellofes de panotxa de blat de moro. - Tampons dels jeroglífics; cola blanca apta per a ús infantil. - Pinzells, tisores d'ús escolar, tires de paper del molí, llapis de colors de fusta, retoladors, aquarel·les i recipients de plàstic.
Mecanismes d'avaluació:
Enquesta de valoració que emplenen les escoles; avaluació de la dinàmica de grup durant el transcurs de l'activitat (evolució dels nivells d'atenció, concentració en les
tasques i participació proactiva); avaluació oral que en fa el grup, i la qualitat del producte elaborat.
Observacions:
Aquesta activitat té un cost més elevat a causa de la feina que comporta preparar els materials (la matèria primera és la pellofa, que s'ha de recollir dels camps de blat de moro) i el taller.
Es transmet la importància d'aprofitar els recursos que proporciona l'entorn per crear objectes d'utilitat, tal com han fet les diferents cultures al llarg de la història.
Hem augmentat la durada d'algunes activitats per tal de poder realitzar-les a un ritme més adequat per als alumnes, de manera que puguem aprofundir en alguns continguts.