Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Sastres Paperers, SC

C/ Concòrdia de les Aigües de l'Estany, 1
Banyoles - Pla de l'Estany
Telèfon: 619927076
Fax: -
molipapererbanyoles@gmail.com
www.sastrespaperers.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

El paper de Les Saques: els oficis del Pla de l'Estany


Descripció breu:

La fàbrica de Les Saques (1914-1989) és un dels exponents més important de la tradició industrial manufacturera de Banyoles, com també ho van ser els molins paperers. El jute, el material amb què es feien les saques i l'excel·lent fibra paperera, és el nexe entre els dos oficis. Elaborarem paper a partir de saques velles o d'altres draps, tot recordant el teixit industrial que ha definit la identitat de la comarca i n'ha permès el desenvolupament. Comptarem amb el testimoni d'antigues treballadores de la fàbrica.


Lloc o equipament:

Molí de la Farga. Edifici de la farga d'aram i molí paperer Escatllar.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària: Si

Educació secundària: Si

Cicles formatius: Si

Cicle inicial: No

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: Si

Durada:

2.30 h


Preu/alumne original:

6.6 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

4.1 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Situar Les Saques (fàbrica José Gimferrer, SA) en el context històric i industrial de la ciutat. 2. Comprendre la feina que es feia als molins paperers per transformar les deixalles tèxtils en polpa paperera. 3. Explorar els materials utilitzats (jute i cotó) per fer-ne paper. 4. Fer visible la feina, majoritàriament de les dones, a Les Saques. 5. Utilitzar la transmissió oral com a vehicle de continuïtat històrica i patrimonial. 6. Col·laborar amb altres recursos i entitats en la recuperació dels oficis i la memòria històrica de la ciutat.


Descripció de l'activitat:

Els participants s'asseuen en rotllana al voltant dels cistells per esquinçar les saques velles en trossos petits i transformar-les en polpa paperera. Mentrestant, entrevisten les dones que havien treballat a Les Saques i els pregunten sobre les rutines de treball, l'ambient a la fàbrica, la immigració que va comportar, les relacions entre treballadors i el cap de l'empresa, etc. A partir de secundària plantegem qüestions que podran resoldre amb els mòbils i que explicaran a la resta del grup. Els retalls de saca es transformen en polpa paperera i es distribueixen les tasques a la tina, com als antics molins paperers.


Materials utilitzats:

Saques velles, que es tallen i després se'n fa pasta per fer paper; tisores per tallar les saques, cistells per posar-hi les saques tallades, eines de paperer (forma, mantes o saials, les fibres vegetals, les tines per formar-hi el paper, la premsa per extreure l'excés d'aigua dels fulls acabats de formar i compactar-los); mostra de diferents tipus de paper per explicar-ne les característiques específiques.


Mecanismes d'avaluació:

Enquesta de valoració que han de fer les escoles; avaluació de la dinàmica de grup durant el transcurs de l'activitat: evolució dels nivells d'atenció, concentració en les tasques, participació proactiva; avaluació oral que en fa el grup, i el mateix producte elaborat.


Observacions:

Apropem a la mainada l'experiència de la gent gran tot utilitzant la transmissió oral com a vehicle de continuïtat històrica i patrimonial. Els alumnes de secundària poden utilitzar els mòbils per respondre alguns interrogants sobre el patrimoni industrial manufacturer de la comarca. Hem augmentat la durada d'algunes activitats per tal de poder realitzar-les a un ritme més adequat a la dinàmica de la conversa que s'estableix amb les antigues treballadores de Les Saques, en aquest cas.