Programa 2023-2024

Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Ajuntament de l'Escala (Museu de l'Anxova i de la Sal)

c/Pintor Joan Massanet, 34
Escala, l' - Alt Empordà
Telèfon: 972774848
Fax:

www.lescala.cat
fitxa de l'entitat organitzadora
Període de sol·licitud tancat

Títol:

Un estri perdut


Descripció breu:

En aquest taller elaborarem la base de les cofes dels pescadors de l'Escala. Amb materials naturals com la medul·la i fil de remendar, crearem una de les parts essencials de les gambines, el cul. El taller el farem a l'aula taller del Museu, on distribuirem tot el grup classe, repartirem els materials, i amb una introducció prèvia a l'ofici del nansaire, anirem creant pas a pas aquesta peça.


Lloc o equipament:

Museu de l'Anxova i de la Sal.


Nivell educatiu:

Educació infantil: No

Educació primària:

Educació secundària:

Cicles formatius: No

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: Si

Cicle superior: Si

Primer cicle ESO: Si

Segon cicle ESO: Si

Batxillerat: No

Durada:

75 minuts.


Preu/alumne original:

5 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

2.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona és del 70 % del cost de l'activitat, amb un màxim de 2,50 euros/alumne per a activitats de mitja jornada i de 4 euros/alumne per a activitats d'una jornada.


Objectius:

1. Saber l'origen de les nanses. 2. Aprendre què és una nansa i per què serveix. 3. Conèixer les diferents parts de la nansa. 4. Veure els diferents tipus de nanses. 5. Descobrir quins materials es fan servir. 6. Conèixer les arts de pesca menor. 7. Aprendre quines espècies es pesquen amb cada tipus de nansa.


Descripció de l'activitat:

Agafarem la tira de medul·la i hi donarem una forma rodona. Per fer aquesta forma arrodonida anirem entrelligant la tira amb ella mateixa, anant fent anells concèntrics fins quedar completament tancat. Després agafarem els quatre trossos de tireta i els lligarem un a un dels extrems amb el fil a la rodona ja feta de la medul·la. Seguidament agafarem els quatre darrers i els anirem passant en horitzontal un a un per darrere i per davant (dalt, baix, dalt, baix), de manera que quedin entrellaçats. Finalment, tallarem els sobrants de fil i de tireta per deixar-ho tot ben rematat, i amb un acabat rodó.


Materials utilitzats:

- Medul·la (una tira d'1 m de llargada), tireta (8 talls de 18 cm), tisores, fil.


Mecanismes d'avaluació:

Vegeu l'adjunt de la instància genèrica, juntament amb el programa pedagògic general i els certificats.


Observacions:

Aquesta activitat coincideix amb l'ampliació de l'espai expositiu del Museu amb un àmbit dedicat a les nanses.