Programa 2023-2024
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Els caçadors del cel: els rapinyaires
Descripció breu:
Activitat pensada per conèixer els caçadors alats, és a dir, els ocells que cacen la presa des de l'aire per alimentar-se. La seva presència ens indica el bon estat de la biodiversitat de l'entorn on viuen. A més, és interessant aprendre on se situen dins la piràmide tròfica, quines són les seves vulnerabilitats i quina funció fan per mantenir l'equilibri de l'ecosistema. Per exemple, són bons controlant plagues com ratolins, talpons, etc.
Lloc o equipament:
Centre educatiu, Hostalric o seu de la Fundació Emys (Can Moragues, Riudarenes).
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
2 h i 30 min
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Conèixer què és un rapinyaire i les seves característiques anatòmiques; 2. Aprendre a diferenciar rapinyaires diürns de nocturns i conèixer-ne la dieta; 3. Saber quines espècies podem trobar a casa nostra i quin és el seu estat de conservació.
Descripció de l'activitat:
Activitat pensada per conèixer els caçadors alats, és a dir, els ocells que cacen la presa des de l'aire per alimentar-se. La seva presència ens indica el bon estat de la biodiversitat de l'entorn on viuen. A més, és interessant aprendre on se situen dins la piràmide tròfica, quines són les seves vulnerabilitats i quina funció fan per mantenir l'equilibri de l'ecosistema. Per exemple, són bons controlant plagues com ratolins, talpons, etc. L'estructura de l'activitat és la següent: 1. Presentació dels educadors, de l'entitat i, si s'escau, de l'espai on es fa l'activitat;
2. Introducció a les aus rapinyaires: tipus, característiques, dieta, hàbitat, etc.; 3. Activitat d'observació i escolta per aprendre a identificar les aus i activitat manipulativa per conèixer-ne la dieta;
4. Importància d'aquests animals i principals vulnerabilitats a què estan sotmesos. Presentació del projecte «Òliba».
5. Repàs i tancament de la sessió.
Materials utilitzats:
Infografies, amplificadors de so, safates, pinces, pinzells, pots, lupes, egagròpiles, guants i caixes niu de mostra.
Mecanismes d'avaluació:
Enquesta en format digital per al professorat, en la qual es revisen la durada, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, l'educador/a, etc., de l'activitat. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.
Observacions:
Es proposa fer l'activitat al municipi d'Hostalric, on s'han instal·lat diferents caixes niu de rapinyaires a la zona del castell i s'ha reintroduït el xoriguer (es pot fer el seguiment dels nius per mitjà d'unes càmeres instal·lades dins les caixes). A més, l'espai disposa de panells informatius i, per les seves característiques, permet fomentar la biodiversitat urbana, un tema molt interessant per donar a conèixer. A la zona del castell hi ha una zona de pícnic. L'activitat també es pot desenvolupar al centre educatiu o a la seu de la Fundació Emys, on s'utilitzaran infografies.