Programa 2023-2024
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
La vida a pagès
Descripció breu:
L'activitat s'adapta a les diferents edats utilitzant metodologies específiques segons el nivell educatiu. Una masia no és només un edifici, sinó que funciona com un espai autònom i està format per l'era, la pallissa, la bassa, l'hort, el galliner, els estables i els camps. Retrocedirem en el temps i descobrirem com es vivia abans, quines feines es feien, quines eren les tradicions... i quina relació directa tenien amb la natura. Ho compararem amb la vida actual i les noves formes de viure a pagès de forma sostenible.
Lloc o equipament:
Centre educatiu o seu de la Fundació Emys (Can Moragues, Riudarenes).
Nivell educatiu:
Educació infantil: Si
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
3 h
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Aprendre com es vivia a pagès abans i els canvis que s'han produït fins a arribar a l'actualitat; 2. Entendre el vincle del món rural i la pagesia amb l'entorn i la natura; 3. Fomentar les actituds de respecte, interès, estimació i curiositat envers els elements que envolten la vida al camp; 4. Exposar la connexió del món rural amb la natura i la importància dels espais naturals no productius com un reservori de biodiversitat i el seu valor com a sistema de gestió sostenible; 5. Descobrir una altra manera de viure.
Descripció de l'activitat:
L'estructura de l'activitat és la següent: 1. Identificació de la forma d'una casa de pagès, la seva distribució interior i els espais exteriors del seu entorn (l'era, l'hort, la bassa, els boscos i els camps); 2. A través d'un joc, treball sobre les tradicions de la vida a pagès (la recol·lecció, la sega, els remeis casolans, els refranys...), que compararem amb la vida actual i els canvis que s'hi han produït; 3. Identificació d'aquells espais que, tot i no ser productius, són estratègics per a la bona salut de les collites i per a la sostenibilitat de la finca (p. ex., tanques amb arbustos amb flor, punts d'aigua repartits per la finca, espais en guaret, etc.). Per a l'alumnat d'ESO, cicles formatius i batxillerat, treballarem el mateix contingut però introduint-hi els factors de temps (la masia al llarg de la història), d'ubicació en el territori (alta muntanya, plana, litoral) i d'atzar (gebrades, inundacions, incendis, sequera).
Materials utilitzats:
Infografies de la distribució d'una masia, targetes, roda d'atzar, material per fer un diorama.
Mecanismes d'avaluació:
Enquesta en format digital per al professorat, en la qual es revisen la durada, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, l'educador/a, etc., de l'activitat. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.
Observacions:
Cal dur calçat i roba còmodes, així com roba d'abric segons l'estació de l'any i el lloc on es desenvolupa l'activitat.
Es pot dinar a la mateixa finca de Can Moragues, on disposem de diferents espais i de lavabos.