Fitxa de l'activitat

Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat

Aula de Natura El Meandre

Pladevall 15bis, Can Busquetics / Bústia 67
Cellera de Ter, la - Selva
Telèfon: 621268944
Fax:

https://www.elmeandre.cat/
fitxa de l'entitat organitzadora
Sol·licitud de l'activitat

Títol:

Tastets de natura


Descripció breu:

Activitat de descoberta del bosc a través dels sentits (menys el gust). Oferim un ventall d'activitats per descobrir els diferents elements del bosc (com els animalons que viuen sota terra, els cants dels ocells, la fesomia dels arbres, etc.), i per experimentar-ho amb els sentits (perfum forestal, tocar escorces d'arbres...) en un bosc de ribera frondós i encisador. El professorat haurà d'escollir 2-3 d'aquestes activitats.


Lloc o equipament:

L'activitat es durà al riu Ter, al tram que transita just aigües avall de la resclosa del Pasteral


Nivell educatiu:

Educació infantil: Si

Educació primària: Si

Educació secundària: No

Cicles formatius: No

Cicle inicial: Si

Cicle mitja: No

Cicle superior: No

Primer cicle ESO: No

Segon cicle ESO: No

Batxillerat: No

Durada:

3 h 30 min


Preu/alumne original:

7 €

Preu/alumne amb subvenció aplicada

4.5 €

* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí, 1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).


Objectius:

- Conèixer, apropar i descobrir un espai natural proper al nucli urbà per aprendre a valorar el nostre entorn més proper.
- Descobrir els elements naturals del bosc utilitzant els sentits.
- Aprendre a respectar els invertebrats (una gran part són aràcnids i insectes que, atàvicament i culturalment, generen por i rebuig) al mateix nivell que la fauna mediàtica i la que desperta simpatia (ossos, eriçons, esquirols...).
- Potenciar l'observació i la percepció com a elements que faciliten el coneixement i que generen emocions.


Descripció de l'activitat:

Convidarem els alumnes a fer d'exploradors. 1. Animalons sota terra. Descobrirem els animalons que viuen sota la fullaraca, les pedres... 2. Perfum forestal. Es reparteix un recipient a cada alumne, on ha de barrejar flors, fulles... i amb un morter ho ha de picar per fer el seu «còctel» d'olors. 3. Punt de llibre virolat. Es reparteix una cartolina adhesiva que els alumnes han de decorar amb elements dels bosc. 4. Banda sonora del bosc. Escoltarem els ocells i farem sonar reclams. 5. Abracem els arbres! Un alumne tapa els ulls a un company amb un mocador i l'acompanya fins a un arbre per «radiografiar-lo». Després li treu el mocador i el company ha de trobar l'arbre que ha «radiografiat». 6. Petits tresors. Donarem als alumnes unes oueres amb imatges a la tapa d'elements naturals (fulles, pedres, pinyes...), que hauran de trobar per omplir-les. 7. Petra i els còdols (CI). Explicarem un conte, «La pedra entusiasta», sobre com observar la natura. 8. Mussols i ratolins (CI). Joc molt físic amb preguntes sobre la jornada.


Materials utilitzats:

Materials per a la descoberta d'animalons sota terra (lupes, rasclets, pinzells, safates). Per al perfum forestal (morters i bols). Per al punt de llibre (cartolines amb cinta adhesiva de doble cara), reclams d'ocells i fitxes d'identificació d'ocells. Per abraçar els arbres, mocadors de roba, i per als petits tresors, unes oueres. Tot aportat per El Meandre.


Mecanismes d'avaluació:

Al final preguntem als alumnes: Heu après alguna cosa? Què és el que més us ha agradat? També fem un joc en què han d'aixecar els braços o abaixar-los del tot en funció de quant els ha agradat cada activitat. Amb CI, aquesta activitat es pot fer amb el joc de «Mussols i ratolins»: es divideix el grup en dos equips, mussols i ratolins, i es fa un joc molt físic (córrer i atrapar-se), que permet avaluar què han après els alumnes al llarg de l'activitat. També es farà arribar un formulari electrònic al professorat per avaluar-la.


Observacions:

Tenint en compte la durada i el ritme de caminada dels alumnes, proposem al professorat fer només 2-3 activitats. Contactem prèviament amb els docents per decidir conjuntament les activitats. «Tastets de natura» és una proposta adient per a tot l'any, excepte les activitats «Animalons sota terra» i «Perfum forestal», que cal fer preferiblement a la primavera i la tardor (setembre-octubre).