Programa 2023-2024
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
El naixement de l'Onyar, sota el volcà de la Crosa
Descripció breu:
L'activitat comença amb l'observació del que queda del cràter del volcà de la Crosa. A partir d'aquí, els alumnes aprendran que els oficis, les tradicions i les infraestructures sorgeixen a partir del tipus de territori i de relleu, i dels recursos naturals de la zona (aigua, camps, bosc), i que alguns encara perduren i d'altres s'han perdut o han canviat. Per exemple, a partir d'un cistell, l'alumne/a ha de descobrir la seva relació amb els recursos naturals i el tipus de territori, dins l'espai de les fonts de Salitja.
Lloc o equipament:
Salitja (zona de les fonts).
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: No
Cicle inicial: Si
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: No
Batxillerat: No
Durada:
2 h i 30 min
Preu/alumne original:
8 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
5.5 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Reconèixer la importància del volcà de la Crosa com un espai geològic estratègic; 2. Conèixer l'entorn de les fonts de Salitja i els seus orígens; 3. Distingir els diferents usos de l'aigua i la importància del bosc de ribera; 4. Aprendre els diferents recursos que els ofereix l'entorn natural (vímet, fusta, hortalisses, cereals...); 5. Redescobrir els oficis tradicionals vinculats amb l'entorn; 6. Comprendre el concepte de biodiversitat a través del coneixement i l'exploració en zones humides; 7. Practicar mètodes d'observació i estudi dels éssers vius.
Descripció de l'activitat:
L'estructura de l'activitat és la següent: 1. Presentació dels educadors; 2. Entrega del llibret i descoberta dels oficis; 3. Descoberta de l'entorn natural a partir de la identificació de la planta amb la qual es fa el cistell; 4. Tasca de mostreig i observació de l'aigua, ja que hi té un paper clau; 5. Visita del molí i treball dels altres usos que pot tenir l'aigua i la seva relació amb els oficis; 6. Relació de l'entorn de Salitja amb l'inici del riu i l'orografia de la zona (mina d'aigua, volcà...); 7. Repàs i cloenda de l'activitat tot tornant al cistell i tot els que ens ha permès aprendre.
Activitat adaptada als diferents nivells educatius.
Materials utilitzats:
Cistell, llibret de treball, llapis, gomes, guies de camp d'arbres i de macroinvertebrats, lupes, safates, salabres, coladors i fustes de suport.
Mecanismes d'avaluació:
Enquesta en format digital per al professorat, en la qual es revisen la durada, l'organització, els materials de suport, el contingut, les dinàmiques, l'educador/a, etc., de l'activitat. Un cop es fa el retorn, es guarda amb el resum de l'activitat elaborat per l'educador/a que ha dirigit la sessió. D'aquesta manera, podem anar millorant i polint els tallers.
Observacions:
Cal dur calçat i roba còmodes, així com roba d'abric segons l'estació de l'any i el lloc on es desenvolupa l'activitat.
L'activitat segueix una ruta circular.