Aspectes pràctics de la funció interventora: especial referència a l'omissió de la funció interventora

L'execució dels crèdits consignats en el pressupost de despeses de les entitats locals s'ha de realitzar d'acord amb l'establert als articles 183 i següents del RDLeg 2/2004 i, complementàriament, a les normes que dicti cada entitat a través de les bases d'execució del pressupost.

L'article 184.1 del RDLeg 2/2004 estableix que la gestió del pressupost de despeses es realitzarà en les següents fases, el contingut de les quals s'establirà reglamentàriament:

  • Autorització de despesa
  • Disposició o compromís de despesa
  • Reconeixement o liquidació de l'obligació
  • Ordenació del pagament

L'apartat 2 d'aquest mateix article 184, determina que les entitats locals poden incloure en un sol acte administratiu dues o més fases d'execució, sempre que així ho regulin reglamentàriament.

D'acord amb l'article 3 del RD 424/2017 la funció interventora té per objecte controlar els actes de l'entitat local i dels seus organismes autònoms i consorcis adscrits que donin lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i pagaments que se'n derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas. Per tant, l'exercici de la funció interventora comprèn les fases següents:

  • La fiscalització prèvia dels actes que reconeguin drets de contingut econòmic, autoritzin o aprovin despeses, disposin o comprometin despeses i acordin moviments de fons i valors.
  • La intervenció del reconeixement de les obligacions i la intervenció de la comprovació material de la inversió.
  • La intervenció formal de l'ordenació del pagament.
  • La intervenció material del pagament.

En els supòsits en què, d'acord amb el que disposa el RD 424/2017, la funció interventora sigui preceptiva i s'hagi omès, no es podrà reconèixer l'obligació, ni tramitar el pagament, ni intervenir favorablement en aquestes actuacions fins que es conegui i es resolgui l'omissió esmentada en els termes previstos a l'article 28 del citat reglament.

 

Objectius

Funció de control intern:
  1. La fiscalització i/o intervenció limitada prèvia de requisits bàsics (FLPRB).
  2. La omissió de la funció interventora i els expedients de reconeixement extrajudicial de crèdit.
  3. Aplicació pràctica de l'exercici de la FLPRB, l'omissió de la funció interventora i dels expedients de reconeixement extrajudicial de crèdit.

 

Destinataris

Secretaris/àries-interventors/es, interventors/es, tècnics i altres professionals que exerceixen el control intern i/o la funció de comptabilitat a l'Entitat Local.

 
 
 

Tornar

Inscripcions

La inscripció al curs es farà a través d'un enllaç que des del Servei es facilitarà a través del correu electrònic.

Accés al curs i documentació

L'enllaç per accedir al curs, així com la documentació es facilitarà, un o dos dies abans de la sessió, al correu electrònic que s'hagi informat en el moment de la inscripció.

Dates i horari

Grup 1: Entitats règim simplificat control intern
Part teòrica :
4 de juny de 2021, de 9.30 a 12.30h
Part pràctica :
16 de juny de 2021, de 9.30 a 12.30h

Grup 2: Entitats règim general control intern
Part teòrica :
11 de juny de 2021, de 9.30 a 12.30h
Part pràctica :
18 de juny de 2021, de 9.30 a 12.30h

 

Lloc

Curs en línia - sessions telemàtiques.