Liquidació del pressupost i resultats de l'exercici del control intern

L'article 191 del RDLeg 2/2004, de 5 de març, amb el que s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, estableix que el pressupost de cada exercici es liquidarà quant a la recaptació de drets i al pagament d'obligacions el 31 de desembre de l'any natural corresponent, quedant a càrrec de la Tresoreria local els ingressos i pagaments pendents, segons les seves respectives contraccions. Les obligacions reconegudes i liquidades no satisfetes l'últim dia de l'exercici, els drets pendents de cobrament i els fons líquids a 31 de desembre configuraran el romanent de tresoreria de l'entitat local. La quantificació del romanent de tresoreria s'haurà de realitzar tenint en compte els possibles ingressos afectats i minorant, d'acord amb el que s'estableixi per reglament, els drets pendents de cobrament que es considerin de difícil o impossible recaptació.

D'acord amb l'apartat 3 del citat article les entitats locals han de confeccionar la liquidació del seu pressupost abans del dia primer de març de l'exercici següent, l'aprovació de la qual correspon al president de l'entitat local, previ informe de la Intervenció.

En ocasió de la dació de compte de la liquidació del pressupost, l'òrgan interventor elevarà al ple l'informe anual de totes les resolucions adoptades pel president de l'entitat local contràries a les objeccions efectuades, o, si s'escau, a l'opinió de l'òrgan competent de l'administració que tingui la tutela a què s'hagi sol·licitat informe, així com un resum de les principals anomalies detectades en matèria d'ingressos, en els termes establerts a l'article 15.6 del RD 424/2017. Aquest informe atendrà únicament a aspectes i comeses pròpies de l'exercici de la funció fiscalitzadora, sense incloure qüestions d'oportunitat o conveniència de les actuacions que fiscalitzi. El president de la corporació podrà presentar al ple informe justificatiu de la seva actuació. A més, d'acord amb l'apartat 2 de l'article 27 del RD 424/2017, en ocasió de la dació de compte de la liquidació del pressupost i la remissió al ple de l'informe anual al què fa referència l'article 15.6 i, en un punt addicional, s'elevarà a aquest òrgan un informe amb els resultats obtinguts del control dels comptes a justificar i bestretes de caixa fixa. En el mateix sentit l'article 28 del RD 424/2017 estableix que també caldrà informar al ple dels informes d'omissió de la funció interventora.

Pel que fa l'exercici del control financer, el resultat de les actuacions de control permanent i de cadascuna de les auditories s'ha de documentar en informes escrits, d'acord amb l'estructura, contingut i tramitació que estableixen les normes tècniques de control financer i auditoria dictades per la IGAE. Els informes definitius de control financer, en virtut del que estableix l'article 36.1 del RD 424/2017, els ha de remetre l'òrgan interventor al gestor directe de l'activitat economicofinancera controlada i al president de l'entitat local, així com, a través d'aquest últim, al ple per al seu coneixement.

Finalment, l'òrgan interventor, d'acord amb el que determina l'article 37.1 del RD 424/2017, ha d'elaborar, amb caràcter anual i en ocasió de l'aprovació del compte general, l'informe resum dels resultats del control intern que assenyala l'article 213 del RDLeg 2/2004, que contindrà els resultats més significatius derivats de les actuacions de control financer i de funció interventora dutes a terme l'exercici anterior i s'haurà d'ajustar al contingut, l'estructura i el format establert en les instruccions dictades per la IGAE. Aquest informe resum s'ha de remetre al ple, a través del president de la corporació, i a la IGAE en el curs del primer quadrimestre de cada any.

 

Objectius

Funció de comptabilitat:

  1. L'expedient de la liquidació del pressupost: contingut i tramitació.
  2. Novetats legislatives a tenir en compte en l'elaboració de la liquidació del pressupost de l'exercici 2020.
  3. Activitat pràctica suport en l'elaboració de l'expedient de la liquidació: revisió de la gestió pressupostària i comptable a l'eina informàtica de comptabilitat.

Funció de control intern:

  1. Informes de control permanent no planificables: liquidació del pressupost i avaluació de l'objectiu d'estabilitat pressupostària, de la regla de la despesa i del límit del deute.
  2. Informe anual sobre els resultats de la funció interventora (article 15 RD 424/2017): contingut i remissió.
  3. Informes dels resultats de les actuacions de control permanent i de cadascuna de les auditories (article 36 RD 424/2017): contingut i remissió dels informes.
  4. Informe resum anual de l'exercici del control intern (article 37 RD 424/2017): contingut i remissió.
  5. Activitat pràctica: Elaboració de l'Informe anual sobre els resultats de la funció interventora.

 

Destinataris

Secretaris/àries-interventors/es, interventors/es, tècnics i altres professionals que exerceixen el control intern i/o la funció de comptabilitat a l'Entitat Local.

 

Accés al curs i documentació

L'enllaç per accedir al curs, així com la documentació es facilitarà, un o dos dies abans de la sessió, al correu electrònic que s'hagi informat en el moment de la inscripció.

 
 
 

Tornar

Inscripcions

La inscripció al curs es farà a través d'un enllaç que des del Servei es facilitarà a través del correu electrònic.

Dates i horari

Grup 1: Entitats règim simplificat control intern sense ens dependents:
21, 22 o 25 de gener de 2021, de 9.30 a 14.30h

Grup 2: Entitats règim simplificat control intern amb ens dependents:
25 de gener de 2021, de 9.30 a 14.30h

Grup 3: Entitats règim general control intern sense ens dependents:
26 o 28 de gener de 2021, de 9.30 a 14.30h

Grup 4: Entitats règim general control intern amb ens dependents:
28 o 29 de gener de 2021, de 9.30 a 14.30h

 

Lloc

Curs en línia - sessions telemàtiques.