Notícies

La paralització del comerç urbà a les comarques gironines per la COVID-19 posa en risc molts negocis

Foto : La paralització del comerç urbà a les comarques gironines per la COVID-19 posa en risc molts negocis

L'actualització setmanal de l'enquesta realitzada per J3B3 Economics constata el creixement de la preocupació entre el teixit comercial de dimensió reduïda a la demarcació, sobretot en els sectors quotidià no alimentari, moda i complements i oci i cultura

L'activitat econòmica a les comarques gironines està condicionada des de fa dies per la crisi sanitària causada per la COVID-19. El comerç urbà, el que es troba en els carrers i places dels municipis i té una estructura empresarial de dimensió reduïda, és el que més ho està patint. La seva paralització des de mitjans de març _primer, amb l'estat d'alarma decretat pel Govern d'Espanya; posteriorment, amb dues setmanes de confinament total que acabaran demà, dijous 9 d'abril, i que aniran seguides d'una altra pròrroga fins al 25 d'abril de l'estat l'alarma_ s'està notant fins al punt de posar en risc el futur de molts negocis.

L'actualització d'una enquesta en línia de J3B3 Economics, realitzada durant la setmana passada (del 30 de març al 5 d'abril) a 139 propietaris d'establiments comercials i empreses de serveis de la demarcació de Girona, constata que un 33 % del volum total (un de cada tres) és susceptible de tancament definitiu el 30 d'abril. D'aquests, l'11 % ja ho dona per fet com a conseqüència dels baixos nivells de tresoreria i la limitació de recursos propis, que no li permeten compensar la caiguda de vendes. Aquesta situació s'aguditza quan es posa l'horitzó al final del mes de maig. Tant sols el 23 % assegura tenir garanties de poder afrontar tot aquest temps de tancament i tirar endavant. En aquest sentit, cal remarcar que el 76 % del comerç urbà gironí ha negociat en la darrera setmana una o més mesures econòmiques per sostenir l'empresa mentre duri la prohibició d'obertura dels establiments.

En aquest context, la facturació en el teixit comercial de dimensió reduïda continua en mínims, per bé que ha repuntat una mica aquesta última setmana (davallada del 85,6 % respecte a la mateixa època de l'any passat) en comparació amb l'anterior, del 23 al 29 de març (88,3 %). Es consolida també la tendència del sector de l'alimentació com el que té les variacions de vendes menys accentuades, tot i situar-se en un 35 % menys del que seria habitual. I un 19 % dels seus establiments a les comarques gironines als quals s'ha consultat (principalment forns de pa, carnisseries o fruiteries) afirmen haver incrementat les vendes aquesta última setmana. Cap més sector ho aconsegueix.

Segons reflecteix l'enquesta, l'estat d'ànim del comerç urbà gironí és d'una preocupació creixent respecte a la pandèmia i l'afectació que està tenint en els seus negocis. El 72,6 % d'establiments (gairebé tres de cada quatre), o bé estan preocupats per la viabilitat del seu establiment (52,5 %), o són molt pessimistes (20,1 %). La vessant positiva es manté estabilitzada (ronda el 10 %), mentre que els neutrals cauen al 18 %.

Aquest estat d'ànim és generalitzat en tots els sectors, però té un cert contrapunt en l'alimentari: en una setmana el grup que aglutina els confiats i els molt optimistes ha passat del 9 % al 28 % (amb un percentatge del 22 % i 6 % respectivament). Per la seva part, el quotidià no alimentari (productes per a la higiene i neteja personal, medicaments o articles de neteja) ha patit un retrocés anímic molt important, i entre els preocupats (64 %) i els molt pessimistes (18 %) acumulen un 82 %. Més negre encara ho veuen el sector de la moda i complements, amb un 83 % (55 % de preocupats i 28 % de molt pessimistes) i el de l'oci i la cultura (90 % de vessant negativa, amb un 70 % de preocupats).

Documentació